Verovatno ste ubeđeni da ne znate šta označava pojam „mikrointerakcije“. Ako vas asocira na kompjutere i druge uređaje, u pravu ste. Međutim, u kontaktu sa njima nisu samo programeri, nego i vi. Svaki korisnik računara, telefona i bilo kog pametnog uređaja sigurno je imao priliku da vidi ili čuje bar neku od njih.
One značajno unapređuju korisnično iskustvo i omogućavaju isticanje od konkurencije. Stoga, poruka svim IT stučnjacima i dizajnerima jeste da ih obavezno uvrste u svoje softverske aplikacije.
Evo o čemu se radi.
Kada skidate (download) neki dokument sa interneta, obično vam se prikaže krug sa brojem procenata kao znak koliko još treba da čekate da biste ga imali na svom računatu. Zatim, ako kucate novu lozinku za Gmail nalog, sistem će vam dati povratnu informaciju da li je ona slaba ili jaka ili da li vam nedostaje broj kako bi bila validna. Kada uključujete računar ili telefon koji je bio ugušen, obično čujete kratku melodiju. I ima još mnogo primera.
To su sve miktrointerakcije.
Mikrointerakcije mogu da se definišu kao događaji koji imaju dva osnovna cilja u odosu na korisnika:
▪ Pružanje informacije o trenutnom stanju sistema
– Poboljšavaju navigaciju kroz sajt/aplikaciju
– Olakšavaju interakciju sa sadržajem sajta
– Daju informaciju o završetku neke radnje ili pokazuju da je njeno izvršenje u toku
– Daju savete korisnicima
– Ohrabruju deljenje, lajkovanje i komentarisanje sadržaja
– Usmeravaju pažnju korisnika
▪ Omogućavanje jedinstvenog iskustva tokom korišćenja nekog uređaja
– Sajt ili aplikacija sa mikrointerakcijama je zabavnija za korišćenje
– Mikrointerakcije izazivaju emocije
Dobro dizajnirane mikrointerakcije su pokazatelj posvećenosti korisničkom iskustvu. One su „jagodica na šlagu“ bez koje je, u današnje vreme, nemoguće istaći se od konkurencije. Često upravo mikrointerakcije doprinose izgradnji brenda jer korisnici pre svega zapamte zvuk i sliku.
I pored ovih važnih funkcija, neki programeri i dizajneri ne uključuju miktrointerakcije u svoje programe, ne shvatajući da to može negativno da utiče na trenutne i buduće klijente. Pogotovo u eri sve veće konkurencije kada detalji prave razliku između običnog i naprednog web sajta ili aplikacije.
Miktorinterakcije obično se sastoje iz nekoliko elemenata:
1. Okidači (trigeri) – pokreću mikrointerakciju. Mogu biti inicirani od strane korisnika ili sistema.
2. Pravila – određuju šta se dešava nakon što se mikrointerakcija pokrene.
3. Povratna informacija (feedback) – obaveštava korisnika o stanju sistema. Može biti tekstualna ili zvučna.
4. Režimi rada – šta se dešava sa mikrointerakcijom kada se uslovi promene.
Kada smo na početku teksta istakli da se svi korisnici pametnih uređaja svakodnevno susreću sa njima, upravo smo to i mislili. Sada ćemo to dokazati kroz primere.
Upotreba telefona, tableta ili nekog sličnog uređaja, nezamisliva je bez tzv. prevlačenja. Ono omogućava lagano i glatko kretanje kroz sadržaj, istovremeno pružajući prijatan osećaj za korisnika. To je radnja koju često obavljamo bez razmišljanja, jer ne zahteva napor, nego upravo suprotno – zabavna je.
Pravite nalog na nekoj aplikaciji? Želite da se pretplatite na Netflix? Obavezno je unošenje ličnih podatak i šifre. Zamislite da ste sve podatke uneli i da vam sistem tek nakon potvrđivanja „kaže“ da nešto nedostaje ili da nije dobro? Da ne bi do toga dolazilo, postoje mikrointerakcije koje vam odmah govore da li je šifra dovoljna jaka, da li nedostaje veliko slovo ili broj, koliko cifara je potrebno uneti.
Sve što se kreće i ima jarke boje kreira dinamiku u sistemu i pruža bolje korisničko iskustvo. Na primer, nakon što pređete nivo u igrici ili uradite neki zadatak, sistem može da prikaže animaciju koja vam čestita na uspešnosti. Da li je to jednorog koji skakuće, pljeskanje dlanovima ili neki zvuk –mikrointerakcija komunicira poruku i obezbeđuje izazivanje emocije kod korisnika.
Kao što smo naveli, mikrointerakcije pokazuju u kojoj fazi je sprovođenje neke akcije koju je korisnik preuzeo. Ako dodajete neki dokument (upload) u inbox na Fejsbuku ili u poruci na imejlu (email), sistem vam pokazuje koliko treba da sačekate dok dokument ne bude spreman za slanje.
Koliko vas je puta do sada „spasila“ undo opcija? Nešto se slučajno kliknuli? Uneli pogrešan podatak? Samo se vratite na prethodno stanje klikom na undo. Kako to izgleda kada je uključenja mikrointerakcija? Na primer, ako ste greškom „lajkovali“ sliku na Instagramu, ovu aktivnost možete opozvati identičnim klikom na „srce“ koje će se tom prilikom uvećati i neznatno „zatresti“.
Mikrointerakcije podstiču korisnika da preduzme neku akciju. Na primer, ako želite da promenite fotografiju na nekoj aplikaciji, sistem će vam ponuditi opciju da je dodate iz galerije uređaja ili da fotografišete novu. Ovo se svrstava u domen miktointerakcija jer te opcije mogu da se prikažu uz pokret ili zvuk.
Mikrointerakcije mogu biti izazovne i uzbudljive za dizajnere budući da uvek tragaju za novim, kreativnim rešenjem koje će oduševiti njihove korisnike. Ali da ne bi bilo grešaka i kontraefekta, evo na šta treba obratiti pažnju:
▪ Stavite se u cipele korisnika i prilikom izrade mikrointerakcije imajte na umu gde, kada i zašto neko koristi vašu aplikaciju.
▪ Zabavite korisnike i izazovite emociju – kako se korisnik oseća prilikom korišćenja aplikacije, ono je što ga vraća na ponovnu upotrebu. Da li ćete upotrebi dinamičnu muziku, jarke boje ili nešto treće – zavisi od emocije koju želite da probudite.
▪ Bez preterivanja – ne bi trebalo preći granicu dobrog ukusa ili preterati u pokušaju da animirate korisnika jer ćete ga tako iznervirati. Ako treba da čeka dugo da bi se mikrointerakcija završila ili ako je ponavljate nekoliko puta, budite sigurni da ćete izazvati kontraefekat.
▪ Koristite ljudski, a ne tehnički jezik – cilj je da vas korisnici razumeju. Ako je tekstualna poruka deo vaše mikrointerakcije, neka bude na jeziku koji je razumljiv svim korisnicima.
Postoji mnogo alata za dizajniranje mikrointeracija. Ovde ćemo navesti koji su najbolji za određene oblasti.
Ako ste upoznati sa kodiranjem:
Mobilni: Xcode, Android studio
Mobilni ili veb: Framer
Veb: CSS animacija
Ako želite da napravite detaljnije interakcije:
Adobe CC, Origami Studio i Protopie
Ako želite da kreirate detaljne interakcije + animaciju:
▪ Mikrointerakcije su rezličita dizajnerska rešenja koja uključuju vizuelne i auditivne elemente kojima neki pametan uređaj ili aplikacija komuniciraju sa korisnikom.
▪ Mikrointerakcije komuniciraju sa korisnikom ukazujući mu na to koja je njegova sledeća akcija, ali poboljšavaju i celo njegovo iskustvo sa aplikacijom.
▪ Primeri mikrointerakciju su: prevlačenje (swipe), pokazatelji unosa podataka, vraćanje na prethodno stanje, animacije, pokazatelji trenutnog stanja sistema, pozivi na akciju.
▪ Utiču i na pozicioniranje brenda jer upravo mikrointerakcije mogu biti „jagodica na šlagu“ koja će doprineti razlikovanje od konkurencije.
Imaš pitanje ili komentar?