Koji god tekst o internet marketingu da ste pročitali na internetu, koju god grupu na Fejsbuku da pratite – svuda ćete naići na uputstva poput “povežite Gugl Analitiku sa sajtom”, “obavezno ispratite to u analitici” i slično.
Dok niste imali svoj web sajt, to vam nije bilo bitno. Možda ste sve vreme i vodili svoj sajt, ali niste do sada razmišljali o analitikama jer vam je instalacija delovala prekomplikovano ili niste videli neke prednosti od toga.
Vreme je da se upoznate sa prednostima Gugl analitike.
U ovom tekstu ćemo vam pokazati zašto je Gugl analitika bitna, zašto bi trebalo da je povežete sa svojim sajtom i sprovešćemo vas korak po korak kroz uputstvo kako to da učinite.
U svetu više od 28 miliona sajtova koristi Google analitiku. U Srbiji oko 20.000 sajtova. Čak 69,8% svetskog internet saobraćaja prolazi kroz Googl. U pitanju je tehnološki fenomen bez kog bi biznis preko interneta bio mnogo teži.
Zlatno pravilo uspešnog onlajn biznisa jeste da sve merite. Gugl analitika radi upravo to – meri sve.
Pomoću Gugl analitike možete da:
▪ Pratite čitanost i posećenost svog sajta (i tako utvrdite koliko je sadržaj na sajtu efikasan)
▪ Imate uvid u ono šta ljudi sve rade na vašem sajtu (gle klikću, kako se kreću kroz stranice)
▪ Pratite novčane transakcije koje se odvijaju na vašem sajtu (ako imate prodavnicu)
▪ Saznate lokaciju i uređaje sa kojih vas ljudi posećuju
▪ Otkrijete ključne reči koje ljudi koriste da vas pronađu
I to je tek početak mogućnosti. Ekosistem Guglovih servisa omogućava vam da ispratite svaki korak posetilaca – od prvog pregleda sajta do kupovine (ili druge željene akcije).
Što je najbitnije, ovaj alat je besplatan; uslovno rečeno besplatan jer u zamenu za besplatne uvide, kompaniji Gugl dajete usput mnogo podataka. Da li je to fer razmena, ostaje kao tema za neki drugi tekst.
Ono što je bitno jeste da bez analitike ne biste mogli efikasno da vodite jedan uspešan sajt jer ne biste znali šta se sa njim dešava i šta ljudima treba, a šta ne.
Još jednom, zlatno pravilo dobrog onlajn poslovanja jeste da je sve merljivo i zbog toga su analitike popularne.
Sada kada znate osnove, vreme je da krenemo sa konkretnim koracima. Prvo što treba da uradite jeste da napravite Gmail nalog. On vam je potreban kako biste aktivno koristili sve Google servise.
Ako imate nalog, polako pređite na prvi korak.
Ako biste radije gledali upustvo, evo sjajnog videa:
A sve što vidite na snimku, detaljno je opisano nadole u tekstu te možete uporedo da pratite.
Ovako će izgledati početni ekran. Kliknite na plavo dugme Start measuring.
Unesite svoje pristupne podatke za Gmail nalog i lako ćete se prijaviti.
a) U polje za Account name (Naziv naloga) unesite naziv svoje kompanije ili neki drugi naziv koji smatrate prikladnim.
b) U donjem pravougaoniku stavite kvačice kod podataka koje želite da šaljete Guglu. Obično je označeno sve sem prve opcije.
Ako stavite kvačicu i na prvu opciju, pružate Gugl servisima dodatne podatke u vezi sa svim svojim nalozima i servisima, a zauzvrat dobijate više podataka u demografskim i interesnim izveštajima
Za početak, ako vam treba samo osnovno praćenje ili niste sigurni da li vam to treba, nemojte da označujete ovu opciju. Kasnije možete u opcijama da promenite svoju odluku.
Sada je vreme da unesete broj stana iz katastra…
Šalu na stranu, Gugl posmatra vaš sajt/aplikaciju kao vaše digitalno vlasništvo. Kao što jedna osoba može da ima više nekretnina, tako i jedan nalog može da ima više vlasničkih objekata.
Ove informacije su bitne kako bi analitička platforma razdvojila praćenje podataka iz različitih izvora, a i kako biste vi imali odvojeni pregled svih vlasništava.
Ovde unesite naziv svog sajta.
Napomena: Ovako izgleda tzv. nova Gugl analitika 4 (GA4) za kreiranje vlasništva. “Starija”, Universal analitika, izgledala je ovako.
Samim tim, neki vodiči mogu da izgledaju drukčije u odnosu na to što sada vidite. Ova promena je od oktobra 2020. a o GA4 možete da saznate više direktno na Guglovoj stranici za podršku.
Ovde unosite svoju granu industrije, veličinu firme i razloge zbog kojih želite da koristite Gugl analitiku.
Ovaj korak može i da se preskoči ali vam preporučujemo da unesete te podatke kako biste poboljšali svoje iskustvo sa platformom.
Izaberite državu, postavite kvačicu u kvadratić i stisnite I accept. Ovi uslovi korišćenja se odnose na proces obrade podataka u skladu sa GDPR-om.
Čituckali smo uslove umesto vas, nećete prepisati kuću.
Obično nije obeleženo ništa i ako ne volite prepuno sanduče pošte koju nećete čitati, preporučujemo da ništa ne obeležite. Stisnite Save i pristupićete platformi.
Otvorite meni sa leve strane.
Stisnite na opciju Data streams, a zatim na Web.
Otvoriće vam se prozor u koji ćete uneti podatke odakle podaci treba da dolaze.
a) U polje za Website URL unećete adresu veb-sajta.
b) U Stream name unosite naziv veb sajta.
c) Opcija Enhanced measurement služi vam za praćenje dodatnih parametara, poput preuzimanja dokumenata, listanja stranice, pregleda…
Kad sve unesete, kliknite na Create stream.
Kada napravite Data stream, otvoriće vam se isti prozor, ali sa proširenim opcijama u dnu, kao što možete i da vidite na slici ispod.
Unos analitike preko Global site tag-a je samo jedan od načina za dodavanje analitike na sajt, ali i najjednostavniji za početnike, te ćemo se na njemu i zadržati.
Kada stisnete opciju Global site tag, otvoriće vam se kôd koji obično treba da prosledite osobi koja vam je napravila vebsajt, i ona će vam ubaciti u <head> sekciju vebsajta.
Celo uputstvo je pravljeno za sajtove pravljene u WordPress-u. Način instaliranja Gugl analitike ne razlikuje se uglavnom ni za druge CMS-ove ali ograničeni smo prostorom u ovom vodiču.
Uostalom, više od 25% sajtova na svetu koristi WordPress kao bazu zahvaljujući njegovoj jednostavnosti te je velika verovatnoća da ćete i vi.
Obično savetujemo da čačkanje kôda prepustite programerima. Ako ste sami-svoj-majstor i napravili ste veb-sajt/kupili temu i podesili (svaka čast), onda evo kako možete da instalirate analitiku.
Izvor: Cloudways
a) Idite na Dashboard > Appearance > Editor > Theme Header.
b) Pronađite tag <head> i </head>.
c) Kopirajte između onaj kôd sa stranice Gugl analitike.
I to je to.
Ono što vam savetujemo jeste da, pre bilo kakvog prepravljanja koda na stranici, napravite child temu. To je praktično kopija glavne teme. Zašto vam je ovo bitno:
1. Ažurirana verzija glavne teme ume da pregazi čitav kod. To može da vam pokvari analitiku i moraćete sve ispočetka.
2. Ako nešto pokvarite u kodu i to uradite u glavnoj temi, u velikom ste problemu. Ako uradite u child temi, onda uvek imate rezervnu varijantu (glavnu temu) pomoću koje možete da povratite podatke sa sajta.
Ako vam nije jasna razlika i ako ne znate kako se to radi, predlažemo da pogledate ovaj video.
Ako ste ispratili svaki korak ovde, sve treba da radi savršeno. Da biste proverili da li je sve ispravno podešeno, predlažemo da uradite sledeće:
a) Otvorite svoj sajt u Incognito režimu u svom brauzeru ili zamolite nekog od prijatelja da poseti vaš sajt.
b) Kliknite na Realtime sekciju sa leve strane u Gugl analitici.
c) Ako je sve dobro povezano, pojaviće se u analitici.
Pred sam kraj bismo voleli da vam još jednom skrenemo pažnju na mogućnosti koje imate u okviru ovog alata.
Možete da pratite:
▪ Ključne reči koje ljudi koriste da vas nađu
▪ Zemlje porekla i uređaje posetilaca
▪ Kanali preko kojih dolaze (pretraga…)
▪ Stranice koje posećuju
▪ Koliko dugo ostaju
▪ Broj kupovina
▪ Broj preuzimanja (download)
▪ …
A sve ove podatke dobijate u preglednim izveštajima. Njih možete da podelite i po kategorijama koje opisuje i sam Gugl kao ABC sistem:
A – Acquisition odnosno akvizicija ljudi, odakle dolaze na naš sajt, počev od lokacije, do uređaja, mreža, kanala…
B – Behaviour odnosno ponašanje ljudi na našem sajtu, šta rade, kuda se kreću, koliko ostaju, šta najduže čitaju, a šta najkraće…
C – Conversion odnosno konverzija ljudi – da li ti ljudi postižu cilj koji smo mi zadali, bilo to kupovina, preuzimanje nekog dokumenta, zakazivanje poziva, slanje upita…
Sada kada znate kako da povežete Gugl analitiku, ne postoji razlog da to ne uradite. Naročito jer je besplatna, a njeni benefiti su mnogostruki.
Ako merite i pratite kuda se vaši posetioci kreću, koje ključne reči koriste da vas nađu i koliko se zadržavaju na sajtu, znaćete i šta treba da se pojača, šta smanji, šta optimizuje… A šta i izbaci.
Nadamo se da vam je ovo uputstvo za početnike pomoglo dovoljno da biste ga podelili na mrežama sa svojim prijateljima i poznanicima.
Pročitajte ostale tekstove na našem blogu, a usput pogledajte i našu ponudu hosting paketa.
Imaš pitanje ili komentar?