Sa sve većom zastupljenošću interneta u svim sferama života javila se potreba da web sajt bude jedan od primarnih načina online prezentovanja. Uz pomoć CMS-ova kao što su WordPress i Joomla ljudi mogu danaprave sajt., relativno lako i uz minimum napora. Ipak, potrebno je usvojiti neka pravila pomoću kojih će se sve podići na viši nivo. Iz tog razloga smo, za sve početnike, pa i one malo naprednije, pripremili par saveta šta jedan sajt danas treba da ima.
1. Što jednostavniji dizajn
Zakoračili smo u tehnološki prezasićenu eru, teži se ka jednostavnosti i minimalizmu. Doduše, sećamo se i praistorije u kojoj su sajtovi ponekad rađeni i potpuno u flash-u. Zamislite sada takav jedan sajt. Noćna mora.
Da se vratimo na temu, dizajn treba da ima što manje boja, maksimalno tri preovlađujuće boje. Flash elemente izbegavajte koliko god možete. Pored toga što guše browser, a samim tim i CPU, ni po čemu nisu bolje rešenje od html 5.
2. Čisti ili SEO friendly URL-ovi
Pored toga što je lepše videti “čiste” linkove u adress baru, oni imaju velikog značaja za Google optimizaciju. Šta podrazumevamo pod terminom “čisti linkovi” ?
Na primer, ako se sajt zove motiv2.com, a stranica “O nama” čist link je http://motiv2.com/onama ili http://motiv2.com/o-nama.
Zbog kraćeg linka, a i zbog sigurnosti bolje je da ekstenzija fajla bude sakrivena, tj. da nema o-nama.html ili onama.php.
Nema potrebe da adresa sajta bude motiv2.com/sajt ili sl. Postavite sadržaj sajta u root, koreni folder.
3. Google alati
Poželjno je odmah da se prijavite na Google webmaster tools da bi dodali sajt i upravljali njime. Naravno tu je i Google analytics pomoću kog možete saznati sve o Vašim posetiocima i na kraju prilagodili sajt njima.
4. Nemojte pretrpavati stranicu
Obratite pažnju da jedna stranica ne sadrži previše slika, YouTube klipova i sličnih elemenata.
5. Obrađujte slike
Zamislite da postavite slike sa letovanja na Vaš blog, a da ih prethodno niste obradili. Svaka od njih sa aparata ili telefona je minimum 2-5 MB. Ako stavite 10 na jedan članak i to je više od 30 MB elemenata koje browser mora obraditi. U redu, danas svi imamo brz internet, ali koliko ljudi će doći sa telefona i potrošiti dragocene MB ? Da ne govorimo o tome da će se stranica sporije učitavati. Obavezno slike smanjite na neku optimalnu rezoluciju, maksimum 1920×1080.
6. Ključne reči i opisi Keywords i description
I dalje su bitni, da, obavezno povedite računa da imate što preciznije podatke u ovim “nevidljivim” elementima sajta.
Description je opis sajta i ne bi trebao da bude duži od 10 reči, idealno 7.
Keywords su ključne reči odvojene zapetom, maksimalno 6 reči koje morate dobro izabrati.
Ne zaboravite da dobro razmislite i o naslovu stranica, potrebno je da budu što konkretniji.
7. Sitnice
U footeru uklonite sve tekstove koji nemaju veze sa Vašim sajtom. Copyright tekst možete prevesti, a godinu ažurirajte na tekuću.
8. Pravopis
Koliko god želeli da sajt izgleda profesionalno on to ne može biti ukoliko imate dosta pravopisnih grešaka. Da ne govorimo o tome koliko je ružno videti s kao š ili c kao ć, i na to obratite pažnju, Srpska azbuka ima 30 slova, ne 26.
9. Mobile response
Sve više se okrećemo mobilnim tehnologijama te su responzivni sajtovi poželjni, a i Google ih više voli. Stranice su responzivne (eng. responsive) ako se prilagođavaju uređaju, odnosno veličini ekrana. Takve stranice omogućavaju dobro korisničko iskustvo, bez obzira na uređaj koji koristite za pregledavanje.
10. Sigurnost
Poslednje, ali ništa manje bitno – sigurnost. Ukoliko koristite WordPress, Joomlu ili neki sličan CMS redovno vršite ažuriranja (update) preko administacije sajta (backend). Zbog široke rasprostranjenosti open-source CMS-ova, svakodnevno stižu novi exploiti koji zlonamernim posetiocima omogućuju zaobilaženje sigurnosnih protokola. Problematične ekstenzije i dodaci (plugins), kao i stare verzije istih, mogu stvoriti mnogo problema, stoga koristite samo proverene plugine i samo one koje su Vam zaista potrebni. Nešto više o WordPress sigurnosti pročitajte ovde.
Hvala na čitanju ! @Vladimir D.
Imaš pitanje ili komentar?