Pazi, web hosting ti je laganica. Šta god da odabereš, ne možeš da pogrešiš. Svaki web hosting provajder je danas isti. Svi oni imaju istu opremu, istu mrežu i iste pakete. Samo odaberi jednog. Možeš i na slepo. Ma, opušteno. Pobogu, ipak je ovo samo web hosting, a ne nuklearna fizika.
Koliko god se trudio, zaista ne mogu tačno da izbrojim koiko puta sam se u životu susreo sa ovakvim rezonom. U isto vreme, ne mogu da navedem ni koliko je tačno ljudi zbog ovakvog načina razmišljanja dovelo svoj digitalni biznis u nezavidnu situaciju.
Kao što izreka kaže – pretpostavka je majka svih grešaka.
Stvarno jeste.
Ovo nije samo još jedna od onih fraza koju narod nepotrebno forsira u svakodnevnom životu.
Ne. Ovo je živa istina.
I to ne samo kad je web hosting u pitanju. Ova rečenica apeluje na sve aspekte kako poslovnog, tako i društvenog života.
U današnje vreme, donositi ishitrene odluke koje nisu zasnovane na stabilnim činjenicama je više nego naivno.
To je zapravo najbolji recept za navlačenje nepotrebne bede i komplikacija za sopstveni vrat.
Na primer, vratimo se prvom pasusu ovog teksta.
Čak da je i gore navedena tvrdnja istinita (a nije), morate imati na umu da dobru web hosting uslugu ipak ne čini samo oprema. Naravno, ovo jeste tech biznis, što znači da kvalitet hardvera koji koristi vaš provajder je od velikog značaja po vaš websajt, al’ hajde da budemo realni – ne vrti se baš sve oko toga!
Siguran sam da to svi znate.
U suprotnom, svaki čovek bi sam hostovao svoj sajt. Svaki lenji batica sa par hiljada dolara na svom računu bi imao svoju web hosting kompaniju.
U takvom paralelnom univerzumu, sve što trebao da uradiš da bi napravio sopstvenu hosting kompaniju jeste da kupiš par servera, prikačiš ih na mašinu i pljas – tvoja hosting kompanija je spremna za rad!
Nema cimanja.
Slobodan si da zujiš, ideš u bioskop, obilaziš restorane i kafiće – sve što ti padne na pamet!
Može ti se, imaš vremena. Mašine su tu da rade umesto tebe.
Zvuči super, zar ne?!
Samo još da je tako i u stvarnom životu.
U našoj realnosti, situacija je drugačija:
Džabe ti najbolja oprema na svetu, ako zapravo ne znaš da je koristiš. Nebitno koliko mnogo para uložiš hardver, ako ne znaš da ga postaviš i koristiš kako treba – nikad nećeš postati dobar web hosting provajder! Nedostajaće ti stručnost, tj. znanje kako zapravo da vodiš firmu, komuniciraš sa klijentima i ispunjavaš sve njihove prohteve, kako na dnevnom, tako i na nedeljnom i mesečnom nivou.
Upravo zbog ovih gore navedenih stvari je izuzetno komplikovano naći pravo lice ili brend da hostuje Vaš websajt.
Sve je u nijansama i detaljima.
Da, postoji zbilja mnogo web hosting kompanija na netu koje na papiru faktički nude identične usluge, al’ kad se zapravo malo ozbiljnije udubite u sve ono što se može naći o njima na netu – videćete da ipak postoje brojne razlike koje razdvajaju dobre od loših hosting provajdera. Čim se malo više približite i zaista upoznate sa tematikom, videćete da postoji ogroman broj kompanija onlajn koje nude izuzetno loše usluge.
Mada, ovo nije tipično samo za web hosting. U svakoj industriji ima toga.
Ok, ako kvalitetan hardware ne garantuje kvalitet određenog provajdera, na šta onda treba da se fokusiramo pri odabiru kompanije koja će za obavezu imati da hostuje naš sajt onlajn?
Odlično pitanje! Potrudiću se da na isto što jasnije i preciznije odgovorim u nastavku ovog teksta:
Svako ko se i malo razume u web hosting, zna koliko je zapravo teško, gotovo mučno, pronaći pravog provajdera. Iako deluje kao poprilično lak zadatak, kupovina idealnog hosting paketa i usluge za vaš biznis nije nešto što tek tako možete da nađete na Google.
Jok. Dosta različitih varijabli dolazi do izražaja ovde.
Prvo i najvažnije, korisnička usluga i celokupan odnos prema mušterijama i njihovim upitima.
Ne postoji osoba na ovoj planeti koja želi svoj sajt da poveri likovima, tj. kompaniji koja ignoriše mejlove svojih korisnika.
Velikoj većini današnjih biznismena websajt je sve u životu. Izvor novca, prodavnica, vizit karta – sve! Njihov sajt je mesto gde oni generišu nove potencijalne korisnike i upoznaju sva ona zainteresovana lica s svojim proizvodima i uslugama.
Napisavši to, potpuno je razumljivo zašto niti jedan pravi onlajn biznismen nije voljan da se kocka s svojim hostingom. Loša konekcija i slab protok u njihovom svetu automatski znači manje poseta i prodaja na sajtu, što iste sekunde stvara novi talas nepotrebnih problema.
Prosto je tako.
Ukoliko ljudi ne mogu da shvate šta vi to zapravo nudite i u isto vreme, ne vide jasan razlog da posluju baš sa vama – a ne vašom direktnom konkurencijom – onda ne možete da očekujete od njih da potroše svoj novac na apsolutno bilo šta što prodajete.
Zato ljudi moraju biti vrlo pažljivi kada biraju firmu koja će hostovati njihov biznis.
Iako je web hosting IT biznis – i dalje postoji mnogo stvari koje mogu da pođu po zlu. I naravno, i pored ulaganja velikog novca u hardver, to nije sve. I dalje morate posvetiti vreme i pažnju da sve radi baš onako kako bi trebalo, 24/7.
Treba da obigravate oko svojih mašina kao gladni orao, kako bi se postarali da ništa ne štuca.
Iako vam sve ovo može zvučati poprlično normalno i kao stvar koja se podrazumeva, postoji nebrojeno mnogo neodgovornih i neiskusnih hosting provajdera koji vam ne mogu baš zagarantovati da će vaš sajt biti online sve vreme. Nemaju ni znanja, ni vremena, a ni volje da budu non-stop dostupni.
A to je upravo ono što razlikuje dobre od loših hostinga. Pre nego što date svoj novac nekom provajderu, budite sigurni da on zaista može da ispuni vaše potrebe, odgovore na baš sva vaša pitanja ma koliko banalna bila i da će moći da garantuje da će vaš sajt uvek biti živ i onlajn.
Bilo da kupujete novu košulju, par cipela, biciklo, kućne potrepštine ili da, web hosting – uvek ćete odvojiti neko vreme da proberete i poredite opcije koje vam se nude i nekako shvatite šta vi tu ustvari plaćate.
Kao što već pomenuh, stvar je zapravo u smanjivanju broja rizičnih opcija.
Oni koji misle da je ispravno izabrati random hosting provajdera čiju reputaciju i posao nisu proverili prethodno na netu, uglavnom završe sa sajtom koji će u većini slučajeva biti offline.
Naravno, kada konačno shvate u kakav su se haos uvalili, ne znaju šta će ni kud će.
Web hosting je poput auta i to na mnogo različitih načina. Prvo i najbitnije od svega, skoro svaki krš može da vas odveze od tačke A do tačke B, ali – po kojoj ceni?
Proverite ko zaista stoji iza svog proizvoda, usluge i kompanije. Razmislite – u vašem je interesu da se dobro raspitate, da ne pretrčite samo preko catchy naslova, ako me razumete.
U suprotnom, možete lako završiti sa nekim smećem koji će vas dovesti u još komplikovaniju situaciju.
Web hosting nije nešto što možete samo da ukucate u Google i nasumično odaberete bilo koju opciju iz rezultata pretrage. Ne. Stvar je nešto složenija od toga. Kao i sve ostalo, hosting je usluga iza koje, pre svega, stoje neki ljudi. Samim tim, svaki provajder je različit. Neki su daleko profesionalniji i ozbiljniji, a neki su sve osim toga. Način na koji se ophode prema svom poslu je ono što ih zaista međusobno razlikuje.
Vaše je “samo” da pronađete one koje rade svoj posao odgovorno i etički. Ali, da biste došli do takvih, morate se raspitivati, tražiti preporuke i dobra iskustva. Obično guglanje neće mnogo pomoći – morate potražiti objektivne kritike i iskustva ljudi od krvi i mesa. Pravih korisnika njihovih usluga.
Davno je prošlo vreme bezbrižnog odabira bilo kog artikla sa polica, moji prijatelji. Danas, svet više ne funkcioniše tako. Ukoliko želite da donesete pametnu odluku i dobijete maksimum za ono što plaćate, morate se prethodno dobrano informisati o onome što želite da kupite. Ne samo o osnovama vezanih za funksionisanje samog proizvoda ili usluge, nego i o vrliinama i manama svakog izbora pred vama. Naročito ako kupujete nešto delikatije stvari, poput web hostinga.
Iako se na prvi pogled može činiti da svaki hosting provajder nudi isti tip usluga, jednom kada počnete da dublje sagledavate stvari, primetićete da svaki od njih ima različite tipove mušterija.
Neki nude sjajne Shared Hosting pakete, ali to je sve. Nude samo osnovni tip paketa klijentima koji nemaju posebne zahteve. Sa takvim provajderima, dakle, ne možete da računate na dugu saradnju, ukoliko vaš biznis raste. Neki drugi, opet, nude fenomenalne VPS ili Dedicated planove, ali nisu pravo rešenje za nekoga ko vodi, recimo, blog o kuvanju.
Stoga, da biste pronašli idealnog hosting provajdera, najpre morate znati kakav tip hostinga vam je potreban. Iako provajderi mogu imati sjajan hardver, to ne garantuje da imaju kapacitet za hostovanje velikih klijenata.
Raspitajte se o oblastima rada u kojima je kompanija naročito dobra, i na kraju se odlučite za onu koja može odmah razumeti vaše potrebe kao klijenta. Siguran sam da odmah možete naći na netu par dobrih preporuka i kritika u kojima možete da se upoznate sa dobrim i lošim stranama baš tog provajdera.
Okej ovo je baš bitno. Ova stavka bi trebalo da vam se nalazi pri vrhu lestivce kada birate web hosting kompaniju.
Zašto? Jer internet nikada ne spava. Sve i da imate savršen spoj hardvera i softvera, i dalje mogu da se dese nepredviđene okolnosti. Važna stvar je da na vreme shvatite da li vaš hosting provajder ima znanje i veštine da vam reši svaki problem.
Ne znam za vas, ali kada moj sajt padne “tek tako”, želim da mi provajder bude podrška u sakom smislu te reči. Da mi pomogne da ga oživimo! Da pronađe uzrok problema, reši ga ili me bar uputi kako mogu sam da ga ponovo vratim online.
Tako da evo još jednog prijateljskog saveta – proverite da li vaš provajder ima korisničku podršku. Kako ih možete kontaktirati i kada, telefonom, mejlom, besplatnim servisom, preko chata, otvaranjem tiketa? Da li su dostupni 24/7? Outsuorce-uju li svoju tehničku i korisničku podršku?
Videćete da i tu, baš kao u slučaju cena i tehničke opremljenosti, postoji 50 nijansi različitosti među provajderima. Nekima je podrška osnova poslovanja, dok drugi ne haju mnogo za pružanje bilo kakva pomoći svojim korisnicima nakon radnih sati ili vikendom.
Pamet u glavu.
Imaš pitanje ili komentar?