Zasnovana na seriji najprodavanijih romana eske fantastike Džordža R.R. Martina, TV serija “Igra prestola” prikazuje priču o ljubavi, požudi, gubitku, osveti i borbi za vlast u svetu gde nijedno delo ne prolazi nekažnjeno.
Ova intrigantna drama nas uvlači u jedan zbilja poseban svet i stavlja u ulogu saputnika brojnim kraljevima i kraljicama, vitezovima i otpadnicima, kopiladima i čistokrvninim ratnicima, ubicama i žrtvama, dok pokušavaju da nadmudre jedni druge u borbi za gvozdeni tron i kontrolom nad svih sedam kraljevstva Vesterosa.
“Igra prestola” je ludački uspešan projekat. To svi znaju. Postoji zaista mnogo stvari koje čine ovu TV dramu toliko uspešnom i zaraznom u isto vreme. Šokantan, brutalan, nepomirljiv, nepredvidiv, a opet istovremeno lep, poetski i vizuelno zapanjujuć – ovo su samo neke od reči koje bi adekvadno mogle da opišu narativ ove maestralne serije.
Iako se čitava radnja odvija u izmišljenom svetu, svako ko zna imalo o istoriji sveta, automatski će prepoznati da su kraljevstva krojena po istorijskim događajima Evrope. Doduše, najviše prema detaljima Velike Britanije iz srednjeg veka, al’ postoje i brojne druge paralele koje aludiraju na istoriju Hadrijanovog zida, legendu o Atlantidi i drevnoj Valiriji, kao i neke momente iz života Izabele od Francuske, žene Edvarda II. Elementi raznih kultura, običaja i tradicije, koji žive u R.R. Martinovom svetu, čine “Igru prestola” vrlo autentičnim i stvarnim projektom, tako je potpuno razumljivo zašto velika većina gledalaca ima tendenciju da se apsolutno izgubi u čarima ove izvanredne fantazije.
Za razliku od drugih ludački uspešnih TV drama koje u današnje vreme možemo tako lako da ispratimo na svim mogućim kanalima i uređajima, narativ “Igre prestola” se relativno sporije odvija. Kreatori ovog projekta ne žele da požuruju ništa. Oni su dovoljno pametni da sebi obezbede vremena za rad, kako bi adekvatno izgradili tenziju i pametno se poigrali sa svim Martinovim karakterima.
Ne znam za vas, al’ kada je “Igra prestola” u pitanju, jedan sam od onih gledalaca koje je privukla njena brutalnost, al’ sam ipak nastavio da pratim seriju jer sam se zaljubio u likove. Martinovi karakteri su toliko prokleto dobro konstruisani. Iako nam je slavni pisac podario zaista veliku, inteligentnu i bogatu paletu različitih heroja i zlikovaca, po meni, jedno ime zaista štrči iz te gomile, a to je Deneris Targarjen.
Zašto? – Pa, zato što je njen put u seriji uglavnom koncentrisan na stalni napredak, prevazilaženje izazova, i pravljenju armije koje bi mogla da joj pomogne da povrati gvozdeni tron i ponovo, u ime svih Targarjena, zavlada svim kraljevstvima Vesterosa.
Iako zapravo skoro svaki bitniji akter u seriji ima isti plan, način na koji Deneris dolazi do svog cilja se zaista mnogo razlikuje od drugih. Ona je poslednja od svoje vrste, što samo dodatno govori tome da je primorana da bukvalno gradi svoju imperiju od nule.
Kao onlajn biznismen koji stalno pokušava da poboljša svoj brend, proširi bazu svojih klijenata i dominira u sopstvenoj niši, zaista razumem njen fokus i ambiciju.
Pažljivo prateći Deneris Targarjen na njenom putu od Esosa do Kraljevske luke, primetio sam dosta obrazaca u strategiji putem koje dotična gradi svoju vojsku. Počeo sam ozbiljnije da analiziram kako Deneris izlazi na kraj sa svim preprekama koje joj stanu na put, i kako uspeva da animira i ubedi različite grupe ljudi da joj slepo veruju i prate je do kraja sveta.
Dakle, bez daljeg odlaganja, evo nekoliko growth hacking lekcija koje sam pokupio usput od Deni Stormborn:
Nesagoriva kraljica Andala, Rojnara i Prvih ljudi, Kraljica Mirina, Kalisi Velikog zelenog mora, Razaračica lanaca, Majka zmajeva – ovo su samo neke od fraza koje opisuju veličinu kakva je Deneris Targarjen.
Nasuprot većini junaka iz ove serije, Deneris se zaista borila za sva svoja dostignuća, te joj je automatski izuzetno stalo da odmah znate ko je ona, gde je sve bila i kuda se uputila. Kao što smo do sada imali priliku da vidimo u seriji, najmlađa ćerka Erisa II Targarjena je rođeni lider. Ona je odlučna u svojoj misiji da sebe uvek pozicionira kao alfu čopora. Svaki otpor njenoj dominaciji je uzaludan.
Ali kako ona to radi? Kako joj polazi za rukom da tako lako nametne svoja pravila i natera ljude da slepo veruju u njen cilj? – Jednostavno. Tako što pravi zaleđinu za svoja uverenja i targetira one koje su drugi ostavili same da istrunu.
Smatram da ima mnogo šta da se nauči iz ovog pristupa. Kada pričamo o izgradnji sopstvenog brenda onlajn i širenju baze korisnika, od ključnog je značaja da počnemo da razmišljamo o sebi kao o pravom lideru.
Ako zaista želite da zavladate Vašom nišom jednog dana, potrebno je da se željenoj publici pokažete i dokažete kao brend koji ima drugačiju viziju za budućnost. Da biste uspeli da napravite relevantan i samoodrživ biznis, važno je da primetite šta je to što Vašim direktnim konkurentima nedostaje, i kapitulirate na tim nedostacima, tako da odmah pridobijete sve te klijente koji njima i dalje nisu na radaru.
Naravno, Vi niste ovde u obavezi da od vode pravite vino i obrnuto. Ne. Za razliku od Deneris Targarjen, Vama nije cilj da pokorite sve gradove na Vašem putu i oslobodite sva potlačena lica iz Doline robova ne bi li makar malo ozbiljniju pažnju privukli na sebe. Ne. Sve što treba ovde da uradite jeste da pronađete tu sitnicu koju Vaši konkurenti i dalje ne vide, i tako je iskoristite da Vaše potencijalne mušterije krenu odmah da Vas prepoznaju kao preduzetnika koji s alternativnijim pogled na budućnost.
Kao što je Margaret Tačer jednom rekla: “Ne prati gomilu, već pusti gomilu da prati tebe.”
Proterana u zemlju uskog mora, koje odvaja sedam kraljevstva od divljeg i necivilizovanog Istoka, od kad zna za sebe, Deneris je oduvek imala samo jednu stvar na umu – da pronađe svoj put ka Kraljevoj luci i ponovo uzme ono, kako ona kaže, što je s pravom njeno.
Iako Vesteros, tlo kojim je njen otac vladao pre nego što ga je kukavički ubio Džejmi Lanister, nikad nije bio pravi dom za nju, niti ona ima kakve uspomene o tom mestu, Nesagoriva kraljica Andala, Rojnara i Prvih ljudi je prilično odlučna u svojoj misiji da osvoji svih sedam kraljestva i vrati tron pod kontrolu porodice Targarjen.
Tuga, porazi i gubici – ovi pojmovi nisu ni malo strani za Deneris Targarjen. Zapravo, oni čine noseće crte njene ličnosti. Ova tri pojma su ono što zapravo definiše našu protagonistkinju kao lika u ovoj izuzetno bogatoj i nemilosrdnoj priči. Ona konstantno pada, samo da bi se iznova uzdigla, jača nego ikad.
Kao što svi vi koji aktivno pratite seriju i čitate R.R. Martinove romane već znate, princeza Deneris je najpre izgubila oca, pa onda svoj dom, krvne srodnike, svoju slobodu i na kraju – muža i dete. A ipak, i pored svega toga, ona i dalje stoji ponosno i bori za svoje mesto u tom surovom svetu.
Svaki potez koji je do sada mlada princeza odigrala, svaki savet koji je saslušala, svaku osobu koja je oslobodila, svaku uvredu, kaznu i batine koje je primila – Deneris je to uradila u službi svog cilja.
Kao osoba koja je mnogo puta u životu bila deo timova u kojima su menadžeri pivotirali svoje ciljeve pred prvim ozbiljnijim znacima stvarnih prepreka na putu do uspeha, moram reći da mi Deneris, njena istrajnost i posvećenost svom cilju, dođu kao dašak svežeg vazduha.
Zaista nije bitno da li upravljate veb hosting kompanijom, elektronskom radnjom, personalnim blogom ili digitalnom agencijom – Vi, baš kao i Deneris, ćete se sigurno naći u brojnim scenarijima gde ćete morati da donesete neke nepopularne odluke, ali to naravno ne znači da treba odmah da napustite brod čim naletite na malo ozbiljnije talase.
U današnje vreme, razvijati brend na Internetu nije nimalo lak zadatak. Neophodno je zaista pošteno isprljati ruke i prevazići brojne izazove ne bi li svoj biznis progurali do Vaših idealnih korisnika. U vezi s tim, iako je zaista lako promeniti kurs čim stvari postanu haotične, to ne mora da znači da ste na pogrešnom putu i da ne treba da izgurate zacrtanu strategiju do samog kraja.
Izuzetno je važno da ostanete verni svom cilju i fokusirate se na ono što ste naumili da postignete.
U ranim danima kad smo radili na razvoju našeg brenda, mi u Unlimited-u smo iskusili brojne oscilacije u našem radu. Bilo je nekoliko zaista ozbiljnih situacija kada smo hteli da batalimo sve, bacimo peškir u ring, i počnemo sve ispočetka. Srećom, to nije bio slučaj. Nešto nas je nateralo da i dalje ostanemo verni našem cilju i borimo se svim snagama da postignemo sve što smo i planirali. Osvrćući se na neke od tih trenutaka sada, zaista mi je drago što smo ostali tu gde jesmo i što smo uspeli da skupimo dovoljno snage da preguramo zajedno sve te teške trenutke koje su nam sabotirali razvoj. To nas je svakako učinilo jačim nego što ikad mislili da ćemo biti.
No, da ne dužim sada. To je sad već priča za sebe. Ono što je važno ovde istaći jeste istrajnost da, ako želite da napravite čvrst i stabilan biznis, morate pažljivo raditi na strategiji rasta. Ako Vam možda na početku ona ne bude delovala isplativo, potrudite se da ipak ostanete verni svom planu. Kao što i sami znate, Rim nije izgrađen u jednom danu. Važno je verovati u sebe, marljivo raditi, i zapravo gurati koliko god je u Vašoj moći. Ako se zaista posvetite Vašem cilju, rezultati će kad-tad doći.
Baš kao što je Kalisi brinula i negovala svoje zmajeve dok nisu postali dovoljno snažni i veliki da se brinu o sebi i njihovoj mami, Vi bi trebalo da učinite isto za Vaš biznis. Ako Vi, baš kao i ja, radite u veb hosting industriji, onda Vaša mreža predstavlja Vaše zmajeve. U tom slučaju, Vi ne možete od iste da očekujete da Vam ista pomogne da zavladate Vašom nišom, dok je još mlada i nedovoljno dobro razvijena.
Ako stvarno želite da rastete i pozicionirate sebe kao lider u industriji, morate imati dosta strpljenja i volje da se brinete o Vašim zmajevima. Morate ih maziti, paziti sve do onog dana dok oni ne postanu pravi izvor Vaše moći.
Potrebno je da budete strpljivi i sačekate da Vaša usluga bude dovoljno kvalitetna, pre nego što se odlučite da je izložite javnosti. Pokretanje slabog ili nepotpunog biznisa Vas neće odvesti daleko u ovom surovom poslovnom svetu. Nebitno koliko ste spremni da uložite truda i novca u Vaš biznis – bez pravih i velikih zmajeva pod Vašim i banerima, nećete biti u prilici da dogurate daleko.
Ljudi će shvatiti da Vaša usluga, u ovom primeru mreža, nije dovoljno dobra i stabilna, što će ih naterati da potraže rešenje za njihove hosting potrebe na nekom drugom mestu. Njihov sajt će često biti oflajn, a Vi nećete biti u mogućnosti da im garantujete bolju uslugu, pošto Vaš produkt još uvek nije dorastao izazovu.
Apropo toga, uzmite šta možete iz primera gore pomenute junakinje “Igre prestola”. Fokusirajte se na razvoj, pre nego što izađete na trzište sa svojim proizvodom ili uslugom. Dobro se uverite da je Vaš proizvod kvalitetan i spreman, pre nego što krenete da se oslanjate na njega ne bi li osvojili nove mušterije. Ako ljudi uoče Vaše nedostatke, neće Vam pomoći pri izgradnji Vašeg brenda.
Kao što svi vi koji redovno pratite seriju znate, Deneris Targarjen dobro zna kako da iskoristi svoju jedinstvenost. Budući da je poslednja iz porodice Targarjen i jedina žena koja se bori za prevlast u svetu kojim vladaju snažni i nemilosrdni muškarci, Deneris se definitivno izdvaja iz gomile. Sa svojom dugom srebrnom kosom, mlečnobelom kožom i neobičnim pogledom na pitanje ropstva, ona zaista zna kako da usmeri pažnju na sebe. Prigrlila je svoje različitosti i pretvorila ih u jedno od svojih najmoćnijih oružja, što postaje veoma jasno kada shvatimo da pričamo o ženi koja ima tri živa zmaja.
U svetu gde je sve više i više kopija raznih biznis ideja, različitost se svakom potrošaču čini kao svež letnji povetarac. U današnje vreme, svaka iskra originalnosti može u potpunosti okrenuti igru u Vašu korist.
Iako nas stalno bombarduju raznim trikovima i savetima o tome kako da se popnemo uz lestvice uspeha, ja sam, kao iskusni marketing stručnjak, došao do zaključka da ne postoji bolja reklama za biznis od originalnosti.
Pre neki dan sam pročitao članak Sami Rusanija, švedskog preduzetnika dvometraša, koji je zapravo uspeo da izgradi karijeru samo zahvaljujući svojoj visini. Rekao je: ”Meni je vrlo lako da započnem razgovor sa ljudima. Svakoga koga upoznam ili ko samo stane pored mene zanima koliko sam tačno visok. Tako mi moja visina pomaže da stupim u kontakt sa mnogo potencijalnih klijenata i otvara mi mogućnosti da započnem brojne opuštene razgovore, koji kasnije uglavnom rezultiraju prodajama.”
Originalnost je od velike važnosti. Učite na primerima Deneris i Samija.
Ako Vi, kao i ja, često dolazite u kontakt sa ambicioznim ljudima koji žele da uspeju u onlajn svetu, sigurno ste primetili da većina onlajn preduzetnika zauzima stav “mogu ja to sam”. Oni su zaslepljeni svojom vizijom i ljubavlju prema projektu ili brendu u koji investiraju i zbog toga do njih ne dopire nikakav razuman savet ili prijateljski komentar.
Misle da su im potrebni samo novac i jaka volja kako bi uspeli u biznisu.
I pre nego što se sete da pitaju kolege za savet, zaposle stručnjake koji bi im pomogli da razviju svoju ideju u pravom smeru i malo bolje istraže svoje tržište, ovi ljudi bukvalno bace niz vodu svoj poslednji dinar na ideju koja je od samog početka bila osuđena na propast.
Zašto? – Pa, zato što od početka ideja nije bila prilagođena potrebama stvarnog potrošača.
Ovi preduzetnici izgube mnogo vremena radeći na pogrešnim stvarima koje im nikada neće doneti novac. Na kraju se uplaše ili iznerviraju zbog nedostatka profita ili slabog napretka, pa odluče da napuste brod.
Iako Deneris Targarjen ima jaku volju, odlučna je i rešena da postigne svoj cilj, ona dobro zna da nije najpametnija osoba na planeti. Mlada kraljica Mirina je prošla kroz razne poteškoće, doživela traume koje je zaista povezuju sa njenim narodom, ali je ipak i dovoljno razumna da shvati da joj fali iskustva na brojnim drugim poljima.
Deneris takođe zna da nije baš izvrstan političar. Ona zna šta treba da radi kako bi ljudi pošli za njom i na kraj sveta, ali ne i kako da stvarno vlada njima, da rešava njihove svakodnevne probleme, pobune i borbe – to su ipak dve sasvim drugačije veštine.
Za razliku od mnogih onlajn biznismena koje poznajem, mlada Deneris prepoznaje svoje nedostatke. Zbog toga je Kalisi odabrala različite savetnike da joj pomognu u vladanju Mirinom. Misandej, Sivi Crv i Tirion Lanister su samo neki od njih.
Iako ona uvek donosi odluke, Deneris ipak pažljivo sluša svoj tim savetnika, dopušta im da izraze svoje mišljenje, onda razmisli o njihovim savetima i tek tada donese konačnu odluku.
Uprkos činjenici da je njen primarni cilj da uveća svoju vojsku i regrutuje nove ljude da se bore na njenoj strani, Deneris i dalje vodi računa o tome ko i na koji način komanduje njenim trupama na bojnom polju. Kao i svaki pametan vođa, ona zna da snaga bez uma nema nikakvu funkciju. Zbog toga se mlada princeza fokusira na sastavljanje tima stratega koji znaju kako da upravljaju njenim resursima na pravi način.
Mislim da bi mnogi mogli da izvuku pouku iz toga.
Kao strastveni zaljubljenik u marketing, pročitao sam na hiljade članaka gde autori tvrde da, ukoliko želite da uspete u biznisu, morate jako dobro poznavati svoj brend i potencijalne klijente. Morate znati ko bi mogao da postane Vaš klijent i da li Vaš proizvod ili usluge odgovaraju samo pripadnicima određenog pola ili starosne grupe.
Oni tvrde da je Vaš posao da saznate kome šta prodajete. Vaš prioritet treba da bude otkrivanje toga šta kupci vole, šta ne vole i šta je to što ih može zainteresovati za Vaš brend.
Kada sakupite sve te podatke, treba i da primenite to novostečeno znanje na Vaš marketing plan. Ako uspete u tome, postići ćete uspeh preko noći.
Dok sam gledao jednu od mojih omiljenih epizoda “Igre prestola”, primetio sam da Deneris Targarjen, na neki način, koristi sličnu taktiku za postizanje svog cilja. Ona pronalazi slabe, zaboravljenje i potlačene, regrutuje ih u svoju vojsku obećavajući im ono za čim oni najviše žude – slobodu.
Ona zaista poznaje svoju ciljanu publiku, zar ne?
Ali, za razliku od mnogih preduzetnika koji koriste takozvanu “strategiju korisničkih persona”, što podrazumeva pronalaženje odgovora na pitanja kako se obratiti potencijalnim klijentima, kako bi ih naveli da kupe naše proizvode ili usluge, Deneris iskreno brine o svojim ljudima. S obzirom na to da su nju mučili iz čiste zabave, da je bila zaboravljena, lišena svega i prodata kao komad mesa, Deneris zaista razume šta znači biti rob. Kalisi je sve to i sama proživela i zbog toga je njoj tako lako da pridobije sav taj tlačen, napušten i nesrećan narod.
Kada je videla kakav status imaju siromašni u Zalivu Robova, Deneris je odmah preduzela određene mere ne bi li okončala vladavinu gospodara robova u toj oblasti. Tako je dobila nadimak “Mhysa”, što na starom džisari jeziku znači “majka”.
Ako se osvrnemo na događaje iz ove sezone, videćemo da princeza Targarjen više nije samo vizionar. Ona sada ima vojsku od 8000 Neokaljanih, 500 Olujnih Vrana i boga pitaj koliko Dotraka, Bronzanih Zveri, Slobodne Braće, Majčinih Ljudi i drugih.
Deneris je postala pravi vođa sa pravom vojskom.
Kako je ona sve to postigla? Kako uspeva da zadrži sve te ljude na svojoj strani? Zbog čega je svi toliko vole? Odgovor je vrlo jednostavan. Za to je zaslužan isključivo njen odnos prema njima. Pokazujući interes za svoje ljude, kao i za njihovo nasleđe, Deneris je ušla u ulogu kao pravednog lidera koji zaslužuje naklonost ljudi.
Iz ovoga možemo izvući pouku. Ako zaista želite da Vaši potencijalni kupci postanu Vaši lojalni klijenti i ambasadori Vašeg brenda, treba da im služite kao primer, da promovišete prave vrednosti i da povežete lično iskustvo sa ciljem koji želite da postignete. Samo tako ćete zaista razumeti svoje klijente i navešćete ih da strastveno prate Vaš brend i da ga preporuče svima koje poznaju.
Goran Mirković @ unlimited.rs
Imaš pitanje ili komentar?