Pokretanje sajta je posao za koji se unapred naoružate sa dosta motivacije, istraživanja i posvećenosti.
Počinjete lagano.
Razmišljate mesecima: “kakav dizajn želim, koliko će me sve to koštati, kakav sadržaj će biti na samom sajtu” i slično.
Iza svega toga stoji još milion malih stvari na koje takođe morate voditi računa, jer, naročito u poslednje vreme, veliki uspeh beleže upravo oni koji obraćaju pažnju na sitnice i čine sve da na pravi način prezentuju svoj proizvod ili uslugu.
Takav posao podrazumeva dosta planiranja, osluškivanja potreba tržišta, dizajniranje samog proizvoda i prilagođavanja “pravilima” poslovanja na internetu. I naravno da to nije sve. Jer upravo te, naizgled sporedne stvari zaista prave razliku. I ma koliko se činile sitnim, one bi mogle, ukoliko bolje razmislite, odrediti put vašeg biznisa ili brenda.
Kao što je to slučaj sa odabirom pravog i originalnog, samo Vašeg, internet domena. “Registrujte domen čim pomislite”, postaje već poznato geslo.
Kada razmišljate o izboru domena za lični ili korporativni sajt, veoma je važno da izbegavate svaku sličnost u imenu sa ostalim brendovima. Upravo glavna poenta je da razmišljate praktično, odnosno šta bi to ljudima bilo lako da zapamte. Ili tražite način na koji će se ljudi povezati sa vašim proizvodom ili onim čime se bavite. Bitno je da ne stvarate mogućnost da dođe do opšte konfuzije u kojem će vas zameniti sa drugim biznisom sličnog imena. Još važnije, ne želite da ostavite svoje potencijalne potrošače, posetioce ili klijente potpuno zbunjenima.
Jedinstveno i dopadljivo ime je ono što će vas zaista izdvojiti iz mase generičkih i opštih imena. Ovo na prvi korak deluje lako, međutim, u internet svetu, zaista važi: Ko prvi domenu, njemu domen. Domeni se lako i brzo zauzmu i rasprodaju. Tako, čim pomislite da je neko ime pravo za vas, proverite njegovu dostupnost kod ovlašćenih Registara.
Pro savet: registrujte više različitih varijanti domena, istog naziva sa drugim ekstenzijama, na primer. Prednost je što su cene domena uglavnom veoma pristupačne, a uradiće mnogo za (osiguranu) budućnost vašeg brenda.
Budite kreativni. Igrajte se. Dobro istražite sve moguće opcije. Brainstorming radi čuda, naročito ukoliko u razmenu ideja uključite par ljudi koji imaju različite poglede na istu stvar.
Dugačka imena su zastarela i budimo slobodni da tako ocenimo – prosto nisu kul. I to je potrebno zapamtiti. Fokusirajte se na ime od jedne ili dve kratke reči. Jer, ukoliko je ime vašeg sajta predugo, šanse da vas neko pronađe ili da Vas zapamti su… pa, dosta tanke.
Čak i jednom od najpoznatijih (i najbogatijih) komičara na svetu Džeriju Sajnfeldu, to teško polazi za rukom. Njegova online emisija u kojoj sa kolegama iz “industrije zabave” razgovara u autu i ide na kafu zove se upravo tako Comedians in cars getting coffee. I pogađate, domen glasi: comediansincarsgettingcoffee.com. 28 slova, što je mnogima bilo zbunjujuće na samom početku, a očito – samo ukoliko emisiju pratite.
Jedno je sigurno, ukoliko želite da od svog sajta pravite ozbiljan i profitabilan brend, manje je više.
Nije zgoreg da spomenemo i da se preduga imena domena sajtova najčešće vezuju za tamne strane interneta i online prevare. Prirodno je da ljudi sada već nesvesno beže glavom bez obzira u tim slučajevima, potpuno preplašeni pričama koje u poslednje vreme kruže.
Online svet je mesto na koje se ljudi brzo navikavaju i lako prihvataju nove trendove, čak iako postoje određene stvari na koje se teško prilagođavaju. Tako, iako na prvu loptu iskazuju veliko nezadovoljstvo, kroz svega par dana će prihvatiti svaku, pa i radikalnu promenu interfejsa Instagrama ili Facebooka.
Tako i sa domenima i ekstenzijama.
Za .COM su svi čuli. Ova ekstenzija je nesumnjivo najpopularnija od svih. Za mnoge će ovo biti najsigurnije rešenje, naročito ukoliko nisu dovoljno informisani o mogućnostima i izboru drugih domena. COM je globalni domen (gTLD) i opšte je prihvaćen, te se na taj način daje određena doza relevantnosti i autoriteta.
Međutim, pored odomaćenih ekstenzija, u poslednjih par godina, pojavio se veliki broj onih koji na pravi način mogu da predstave vaš brend i industriju kojoj pripadate.Tako sada imate .mobi, .tv, .host, .agency, .app, .photography. Ali i .pizza, .wine, .club, .rocks, .vip…
Nacionalni domeni dobijaju na posebnoj važnosti ukoliko svoj biznis ili blog ili sajt poslovno usmeravate najpre u svojoj zemlji, kako Google daje prednost upravo domenima sa nacionalnim ekstenzijama. Sa druge strane, odabir nacionalnog domena vas neće ograničiti samo na lokalno tržište, bićete i dalje svima dostupni, ali sa prednošću u očima lokalizovanog Google-a. Tako, podatak da je čak 97% svih pretraga na Google je zapravo lokalnog karaktera, bi trebalo da Vam pomogne u odabiru svog budućeg domena.
Uvek možete i da odete korak napred i registrujete recimo, emoji domen. Doduše, ICAAN savetuje da bi Vam možda taj unicorn emoji u imenu domena, doneo više štete nego stvarne koristi, kako njihovo vreme, bar ukoliko želite da ih uvrstite u url svog sajta, još nije došlo.
Nije da ih je Coca-Cola slušala sa prvim registrovanim smajli emodzijem u domenu ili Norwegian Airlines sa promo sajtom za letove za Las Vegas ✈️.ws.
Da se odmah nadogradimo na gore pomenuto, iako emodžiji vladaju našom komunikacijom u poslednje vreme, možda je najbolje rešenje za web adresu vašeg sajta ipak u izvorno slovnom obliku. Bez crtica između reči, pa čak i bez nepotrebnih brojeva. Ovakvo kreiranje domena je bilo popularno negde u praistoriji Word Wide Weba, ali se trendovi, prirodno, menjaju. Pamte se zanimljiva, jednostavna za kucanje, originalna i upečatljiva imena. Ne komplikujte. Neka domen bude kratkog i slatkog naziva.
Poslovno gledano, ovo je veoma bitna stavka. Ukoliko zaista želite da gradite prepoznatljiv brend, važno je ostati dosledan bez obira na kom mediju da se nalazite ili oglašavate. Ovo se naravno, odnosi na ime, dizajn i logo vaše kompanije. Ove tri stvari naprosto moraju biti konzistentne, što će ljudima pomoći da vas lakše pronađu na internetu, bez zabune da ste neko drugi. Birajte isti ili skraćeni naziv svoje kompanije za sajt, ali i za društvene mreže. Naravno, na internetu nije potrebno da ističete da li ste d.o.o, s.t.r ili recimo akcionarsko društvo.
Takođe, često se dešava da je domen koji želite za sebe zauzet ili na prodaju pod određenim uslovima. Ukoliko baš ne uspete da pronađete drugu najbolju opciju, razmotrite i opciju njegovog otkupa kako je to zapravo veoma važna insvesticija u budućnost vašeg biznisa.
Imaš pitanje ili komentar?