Da li ste znali da u Srbiji 46% firmi nema svoj web sajt?
Razloga za ovakvu situaciju postoji mnogo, od kojih se posebno izdvajaju nedovoljna tehnološka pismenost i ustaljeni principi rada po principu “dobro nam je i ovako”.
Takođe postoji i uverenje da je dovoljno samo imati stranicu na društvenim mrežama. Prema istraživanju Startita, 49% firmi koristi društvene mreže.
Ako pretpostavimo da u taj procenat ulaze i firme koje već imaju svoj web sajt, slobodno možemo reći da postoji gotovo polovina registrovanih firmi u zemlji koji ni na koji način ne postoje onlajn.
Ne možete ih nikako pronaći.
Ako nemate svoj sajt ili ako su vam društvene mreže jedini kanal komunikacije sa kupcima, pročitajte ovaj tekst i saznajte koliko je zapravo bitno (i gotovo hitno) da napravite svoj web sajt što pre.
Ovo ste verovatno čuli mnogo puta do sad, ali je isto tako logično da niste stigli o sajtu da razmišljate do sad uzevši u obzir haos oko nas. Sada je vreme jer istraživanja pokazuju da je onlajn kupovina u Srbiji porasla za 200%
Osim toga, 81% kupaca prvo potraži proizvod onlajn pre nego što se odluči da kupi. Nova generacija kupaca je izuzetno informisana.
Dok su epidemiološke mere na snazi a većina lokala zatvorena, očekuje se da će ove brojke nastaviti da rastu. Propuštate ogroman profit ukoliko se ne prilagodite situaciji.
Vaša kancelarija, lokal, radnja ima radno vreme. Radite do 8 uveče, ne radite vikendom, radite subotom do 2…
Vaš sajt nema ta ograničenja. On radi umesto vas 24/7/365. Promoviše vas i dok spavate.
Vaš kupac možda želi da sazna više o vama u 6 ujutru pre posla ili u 11 uveče u prevozu. Neka bude u mogućnosti da vas pronađe.
Vaši najveći konkurenti najverovatnije imaju svoje web sajtove. Gotovo svaki samostalni preduzetnik ima svoj sajt. Šta oni time dobijaju?
▪ Onlajn kupci će ih pre naći nego vas
▪ Veći profit jer opslužuju ljude i u lokalu i preko interneta
▪ Bolja reputacija jer su prisutni svuda gde su potrebni
Ako konkurenti nemaju web sajt, onda ćete biti još u većoj prednosti ako ga prvi napravite.
Početkom godine, istovremenu su prestali da funkcionišu Fejsbuk, Instagram i Whatsapp na nekoliko sati, što je, pored frustracija milenijalaca, izazvalo i zastoj onlajn kupovine i ogromne gubitke.
Dakle, ne treba se oslanjati isključivo na jedan kanal za komuniciranje.
Korišćenje isključivo Fejsbuka, Instagrama, TikToka… Jeste isplativo, ali posmatrajte to kao da koristite tuđ prodajni prostor. Vlasnik postavlja sve uslove. Jednog dana može da odluči da vas izbaci.
Da ukine vaš proizvod ili prodavnicu. Možda Zakerbergu dosadi Fejsbuk.
Kada imate svoj sajt, sve je u vašem vlasništvu. Počev od podataka, do svih drugih resursa.
93% ljudi započinje svoju pretragu na Guglu, dok 75% nikada ne ode na drugu stranicu Gugla.
Da biste se borili za svoje mesto na čuvenoj prvoj stranici, potrebno je da imate nešto u svom digitalnom vlasništvu; neki digitalni trag, a to je web sajt, i potrebno je da poznajete osnove optimizacije za pretraživače (SEO):
▪ Koristite u svojim tekstovima reči i fraze koje ljudi koriste kada pretražuju proizvode i usluge nalik vašim
▪ Ne postavljajte na sajt prevelike slike jer ćete ga usporiti, a Gugl nagrađuje brzinu
▪ Delite svoje tekstove po društvenim mrežama; Gugl nagrađuje čitanost i posećenost
Sajt je znak da ulažete u svoj biznis. A ako ulažete, znači da imate namere da potrajete na tržištu. To je više nego dobar signal za vašu publiku.
Štaviše, 56% ljudi ne veruje kompaniji ukoliko ona nema svoj sajt. Izgradnjom onlajn prisustva pokazujete da:
▪ Verujete u svoj biznis i spremni ste da ga oglašavate
▪ Želite da pričate s kupcima i cenite njihovo mišljenje
▪ Gradite autoritet jer prepoznajete, između ostalog, važnost interneta u poslovanju
Zamislite koliko bi vam vremena i radnika bilo potrebno kada bi vas ljudi neprestano zvali za informacije.
Posmatrajte svoj sajt kao onlajn pano. On treba da odgovori na većinu pitanja vaših potencijalnih kupaca, tako da, kada vas kontaktiraju, oni već budu informisani i gotovo pripremljeni da kupe.
Ljudi posete preko deset sajtova prilikom odlučivanja i upoređuju ponude. Ako ne mogu da nađu niti vas, niti ikakve informacije o vašim ponudama, u modernoj eri – teško je da će nazvati.
Verovatno će se već odlučiti za konkurenta.
Sećate li se čuvene scene iz filma Američki psiho, kada Kristijan Bejl patološki zavidno gleda vizitku svog kolege?
Da, da, vreme vizitki još uvek nije prošlo, samo su one prešle iz analognog u digitalni oblik. Sada se dele linkovi umesto kartica.
Ili kartice sa linkovima, ako ste još uvek stara škola.
▪ Pre sastanaka, dajete mogućnost ljudima da se pripreme i saznaju nešto o vama
▪ Stičete i vi mogućnost da upoznate svoje sagovornike mnogo pre prvog kontakta
▪ Generalno ostavljate dosta profesionalniji utisak, lakše će vas se setiti
Onlajn trgovina i internet su otvorili more mogućnosti. Niste više ograničeni na lokalne kupce, niti samo na lokalne radnike.
Možete da se povežete sa ljudima iz cele zemlje ili celog sveta, u zavisnosti od ličnih ambicija i kapaciteta.
Na svoj sajt možete da postavite:
▪ Fotografije svojih radova i tako dokažete sve što tvrdite u tekstu
▪ Listu jakih klijenata i tako izgradite poverenje
▪ Opis svoje firme i tima – jer ljudi vole da znaju s kim imaju posla
Bez njega, možete samo da se nadate da neko tek tako naiđe u vašu radnju i vidi šta imate u ponudi. Ne prepuštajte svoj biznis slučajnostima.
U ekspanziji prvih web sajtova, bilo vam je potrebno solidno tehničko znanje, a često i onaj mali Perica iz kraja koji ume oko kompjutera.
Sad možete da napravite osnovni sajt od 0 pomoću potpuno besplatnih alata.
Kada vaš biznis poraste, odnosno ako ste već u ozbiljnom biznisu, onda možete (a i preporučujemo) da investirate nekoliko stotina evra (ili više hiljada, u zavisnosti od kompleksnosti) u sopstveni promotivni izlog na internetu koji će prodavati i graditi vaš brend godinama.
Pored svih razloga koje smo naveli, valja napomenuti i da je mnogo jeftinije napraviti svoj sajt i izmeriti njegove efekte, a zatim i optimizovati, nego da zakupljujete bilborde ili udarne termine na televiziji.
Sa druge strane, mnogo je efikasnije od sada već zastarelih metoda marketinga, kao što su flajeri i pamfleti.
Naravno, to nije dokaz da bilbordi i TV reklame ne rade posao… Ali na nivou malog i srednjeg preduzeća, to je prevelika investicija.
▪ Kad povežete Gugl analitiku sa sajtom, tačno možete da vidite da li on funkcioniše kako ste naumili i da li ljudi na njemu nalaze potrebne informacije
▪ Povrat investicije od web sajta u odnosu na tradicionalno oglašavanje (naročito u COVID eri) može da bude i pet puta veći
Između 0 EUR i više hiljada EUR, sve zavisi od kompleksnosti. Sajt možete da napravite sami i besplatno, koristeći postojeće platforme, a možete i da angažujete profesionalce da ga naprave umesto vas.
Npr. ako kupite premium temu (šablon sajta) i angažujete nekog da vam presloži elemente, sredi dizajn i ubaci tekst, može vas koštati oko ~300-400 EUR.
Ukoliko želite da neko izradi sajt od nule za vas, prema vašim željama i specifikacijama, može da košta minimalno 1000 EUR dok je gornja granica praktično neograničena i zavisi od kompleksnosti i vaših zahteva.
Za manje sajtove, do 5 stranica, sa kupljenom temom, može biti potrebno između dve nedelje i mesec dana. Za veće sajtove, poput web prodavnica, sajtove rađene od nule potrebno je više meseci, ali to je već individualno i zavisi od onog ko radi sajt.
1. Za početak, potrebno je da registrujete domen. Domen je vaša adresa na internetu. Na našem sajtu možete besplatno da proverite da li je domen slobodan.
2. Zatim, potreban vam je dobar hosting. Ako ćete za početak praviti samo jedan sajt i ne očekujete preveliki saobraćaj, dobro bi vam došao naš START+ paket koji košta 3.950,00 dinara godišnje i omogućava hostovanje dva sajta.
3. Potrebna vam je WordPress tema (čije se cene kreću od $15 do više stotina dolara) ili kombinacija dizajner + programer (i web pisac, takozvani kopirajter, ako ne biste sami da pišete svoje tekstove).
U koji god fazi rasta da ste, web sajt je jedna od onih investicija koja se uvek isplati. Preporučujemo vam da odmah počnete sa planiranjem i pravljenjem ako biste se samostalno upustili u to ili da angažujete profesionalni tim.
Naravno, ukoliko vam se tekst dopao, podelite ga na svojim društvenim mrežama sa prijateljima i saradnicima, a ako imate pitanja, ostavite nam komentar!
Imaš pitanje ili komentar?