Ako imate biznis i usmeravate tradicionalne marketinške kampanje ka generaciji Z (Gen Z), mladim ljudima rođenim između 1997. i 2012. godine, velika je verovatnoća da gubite vreme i novac. Ova generacija zahtevnija je i razlikuje se od svih prethodnih, što rezultira činjenicom da brendovi moraju da primenjuju drugačije marketinške strategije. U ovom tekstu objasnićemo šta odlikuje ovu ciljnu grupu, koje društvene promene su oblikovale njihovo ponašanje i koje strategije treba da koristite da bi potencijalno postali vaši kupci.
Generacija Z je prva generacija koja je odrasla uz mobilne telefone i društvene mreže, što je značajno uticalo na oblikovanje njihovog karaktera i navika.
Pripadnici generacije Z zainteresovani su za društvene teme poput klimatskih promena, socijalne pravde. Oni vrednuju brendove koji ova pitanja stavljaju visoko na svoju agendu i doprinose njihovom rešavanju.
Mladi i tinejdžeri teže slobodi u svim sferama života, uključujući i slobodnije oblike rada. Veliki deo ove populacije radi remote i freelance poslove koji im daju veću slobodu izbora, odsustvo šefa i korporacijskih stega i veće mogućnost organizovanja privatnog života.
Gen Z obraća pažnju na svoje mentalno i fizičko zdravlje. Stoga, veće su šanse da će pokloniti poverenje brendovima koji promovišu zdrave životne navike i osvešćuju publiku o potrebi bavljenja mentalnim zdravljem.
Često više nego proizvode, ova populacija vrednuje iskustvo – putovanja, događaje i aktivnosti koja im omogućavaju dobar osećaj. Zbog ovoga, kod njih je prisutan takozvani FOMO (Fear of Missing Out) efekat – strah od propuštanja aktivnosti koje smatraju vrednim.
Usled velike mogućnosti izbora sadržaja na internetu, Gen Z je zahtevnija publika koja traži koncizne, zanimljive, dinamične sadržaje. Prema nekim istraživanjima, prosečni raspon pažnje ove populacije je samo 8 sekundi. Poželjno je da video traje ispod 60 sekundi, a tekstualni sadržaji – koncizni i organizovani u tazozvane bulete (glavne tačke).
Na ovakvo ponašanje Gen Z uticale su brojne društvene promene. Pre svega, napredak tehnologije, internet i mobilni telefoni koji su omogućili veliki izbor sadržaja i kontrolu nad njim. Neizostavno, tehnologija im je omogućila veću slobodu u pogledu izbora posla i načina rada što je dodatno ohrabrilo njihovu težnju za slobodnom. Uz to, velika ekonomska kriza 2008. godine koja je uzdrmala uveravanja njihovih roditelja u sigurnost posla u korporacijama takođe je uticala na njihov pragmatičniji odnos prema poslu i novcu. Dodatno, društveni pokreti za klimatske promene i rodno-senzitivna pitanja oblikovali su stavove ove generacije.
Marketinško pravilo da se uvek morate prilagoditi ciljnoj grupi, u potpunosti važi i u ovom slučaju. Stoga, marketinške aktivnosti koje planirate, treba da odgovaraju na ponašanje i navike generacije Z koje smo naveli u prvom delu teksta.
Konkretno, izdvaja se 5 strategija na koje treba da obradite pažnju.
Tradicionalni marketing u kom navodite zašto ste vi sjajni i zašto je vaš proizvod najbolji – ne prolazi kod Z generacije. Oni traže kreativniji pristup, a jedna od mogućnosti je da proizvod stavite u kontekst neke priče koji će vam omogućiti da njegove karakteristiku predstavite koncizno, dinamično i po mogućnosti uz neki neočekivani segment – zaplet koji će im držati pažnju.
Sa ovim načinom prezentacije je usko povezana autentičnost i transparantnost. To znači da treba da budete što bliži istini, bez ikakvog ulepšanja i nadograđivanja narativa. Gen Z želi da vas upozna onakvim kakvi zaista jeste. Oni žele da vide kako je nastao vaš proizvod, kako izgleda prostor u kom radite, ko su zaposleni koji su radili na njemu. Budite slobodni i da pokažete i poneku grešku i objasnite zašto je do toga došlo jer ova populacija ceni transparentnost.
U okviru svoje brend strategije, potrebno je da odredite nekoliko vrednosti za koje se zalažete i da kontinuirano postupate u skladu sa njima. Gen Z poštuje brendove koji imaju viši cilj – cilj iznad same prodaje proizvoda ili usluga. Oni obraćaju pažnju na kompanije koje deluju u dobrobitu zajednice.
U zavisnosti od industrije kojom se bavite, moguće je zalagati se za očuvanje životne sredine, prava žena, socijalnu pravdu, mentalno zdravlje… Važno je da ove vrednosti pokažete na delu, da sprovodite konkretne akcije i da ih kontinuirano uključujete u svoje marketing aktivnosti.
Pripadnici Gen Z žele da im date dodatnu vrednost kroz proizvode koji su prilagođeni baš njihovim interesovanjima, vrednostima… Oni su često individualci sa izraženim stavovima i karakterom, te će se pre odlučiti za kupovinu ako je proizvod/usluga prilagođen njima.
Na primer, ukoliko se bavite pravljenjem obuće/odeće, ponudite svojim potencijalnim kupcima mogućnost da sami predlože dizajn. Uz to, uvek im možete dizajniranje i ambalažu u skladu sa njihovim preferencijama.
Trebalo bi da kreirate sadržaj na platformama gde se nalazi Gen Z publika ukoliko želite da vas primete. Prema istraživanju kompanije Statista iz 2023 godine, mladi širom sveta, između 18 i 24 godine, najviše koriste YouTube (96%), TikTok (72%), Instagram (69%), Snapchat (56%), Reddit (55%), Twitter (45%), Facebook (44%).
Osim toga, važno je i pitanje kako im se obraćate – da li je taj sadržaj zanimljiv, interaktivan ili dosadan i statičan.
Kako bi osigurali reakciju mlade publike, vaš sadržaj mora da bude istovremeno: zabavan, informativan, vizuelno atraktivan i koncizan. Obavezni su kratki video snimci i objave koje od njih iziskuju aktivnost – učestvovanje u kvizu, odgovaranje na pitanje u anketi, ostavljanje komentara…
Takođe, potrebno je da povremeno organizujete takmičenja, nagradne igre i izazove u kojima tražite rešenje nekog zadatka, pitanja ili kreiranje nekog sadržaja što izuskuje još veći stepen angažovanja.
Da bi efikasno komunicirali sa generacijom Z, kompanije bi trebalo da iskoriste društvene mreže kao što su YouTube, TikTok, Snapchat i Instagram tako što će kreirati kratak, vizuelno privlačan sadržaj i koristiti interaktivne funkcije kao što su ankete i izazovi. Autentičnost i transparentnost su ključne, jer Gen Z ceni iskrenu komunikaciju. Oni su zahtevnija publika i od biznisa traže više od proizvoda. Oni traže društvenu odgovornost i doprinos zajednici u kojoj kompanija posluje. UNLIMITED.RS je spreman da podrži vaše prisustvo na internetu, pružajući web hosting usluge prilagođene različitim zahtevima kupaca.
Imaš pitanje ili komentar?