Šta čini dobar veb sajt
Loš veb sajt može da ugrozi vaš biznis. Bez obzira na kvalitet proizvoda i usluga po kojima ste prepoznatljivi. On može da odaje utisak neprofesionalizma i da obeshrabri posetioce da postanu kupci.
Jednostavno, zamislite da ste godinama sticale znanje da bi pokrenuli posao, stekli poverenje klijenata i postali autoritet u određenoj industriji, ali da vaš sajt ne odražava taj kvalitet? Rezultat – gubitak velikog broja klijenata koji nisu spremni da sarađuju sa onim brendovima koji ne zadovoljavaju njihove osnovne potrebe u digitalnom dobu.
Dobra vest je da je moguće kreirati sajt koji ima odlične performanse i atraktivan dizajn koji će privući potencijalne kupce, a vašem biznisu omogućiti rast kakav zaslužujete. Stoga vam u nastavku donosimo vodič koji treba da pratite tokom izrade ili redizajniranja vašeg sajta.
Na šta treba obratiti pažnju pri izradi veb sajta
Uzmimo primer da hoćete da kupite novi automobil. Šta ćete gledati? Boju, dizajn, udobnost, ali i motor, kočnice, menjač i sveukupne performanse. Jedino u kombinaciji dizajna i funkcionalnosti – imate pobednika.
Tako je i sa veb sajtom.
Atraktivan dizajn koji će privući i zadržati pažnju korisnika i besprekorna funkcionalnost koja će im omogućiti da obave ono zbog čega su došli. Sve ispod ovih kriterijuma neće vas predstaviti u najboljem svetlu, niti će zadovoljiti vaše potencijalne klijente.
Ali, šta konktetno treba da ima jedan kvalitetan veb sajt?
Hajde da detaljno obrazložimo svaki od ovih neophodnih elemenata.
Namere i potrebe korisnika
Najveća greška vlasnika biznisa je da kreiraju sajt sa fokusom na kompaniju. Koliko god da ste vezani za svoj biznis u koji ste uložili sve znanje i iskustvo, to ostavite za PR aktivnosti.
Sajt pravite zbog klijenata, a ne zbog vas. Stoga, pre bilo kakvog rada na njemu, treba da napravite plan sadržaja sa kojim će se vasa ciljna grupa identifikovati i zadovoljiti neku od svojih potreba.
Zašto bi vaši potencijalni kupci došli na vaš sajt? Koje potrebe treba da zadovolje? Šta će ih i na koji način dovesti do sajta?
Da biste znali šta vaše potencijalne kupce zanima, morate ih dobro upoznati. Napravite profile potencijalnih mušterija uz demografske podatke, njihove želje, probleme, potrebe, bračno i finansijsko stanje i slično.
Kako se dolazi do ovakvih podataka?
Pregledajte društvene mreže, forume, recenzije, pročitajte istraživanja na teme u kojoj poslujete, porazgovarajte sa potencijalnim klijentima. Jednostavno, sprovedite marketinško istraživanje.
Tek kada dobro znate potencijalne kupce, moći ćete i da im ponudite sadržaj koji će im biti interesantan, koristan i kojim će doći do odgovora koji ih zanimaju.
Navigacija i funkcionalnost
Prilagođavanje korisnicima ne odnosi se samo na sadržaj. Potrebno je navigaciju, odnosno kretanje kroz stranice sajta u okviru menija, učiniti jednostavnim. To zapravo znači da posetilac sajta može brzo i jednostavno da pronađe informaciju po koju je došao.
Kako se ovo postiže?
Poštovanjem princima korisničkog iskustva (User experience, UX). Još je začetnik ovog pravca, naučnik Jakob Nielsen, dao jasno uputstvo kako veb sajt prilagoditi korisnicima. Naime, kako navodi, potrebno je posetiocima ponuditi strukturu sajta na koju su navikli.
„Korisnici provede više vremena na drugim sajtovima, nego na vašem. Stoga, kada ljudi kumulativno prikupe iskustva sa svih drugih stranica, to doprinosi njihovom razumevanju toga kako veb sajt treba da radi. I ako vaš sajt radi kao većina drugih, kada ga neko poseti, znaće kako da ga koristi“, rekao je Nielsen.
Dakle, držite se uobičajene strukture sajta koja podrazumeva ustaljen raspored stranica u hederu i futeru.
Kada je reč o performansama sajta i njegovoj funkcionalnosti, veoma je važna brzina učitavanja sajta i svake pojedinačne stranice. Nekoliko istraživanja pokazalo je da svako otvaranje sajta koje traje duže od tri minuta dovodi do odlaska korisnika. Osim toga, sporo učitavanje sadržaja negativno utiče na rangiranje sajta na pretraživačima, jer je to signal da ne nudite najbolje korisničko iskustvo svojim posetiocima.
Atraktivan dizajn
„Manje je više“, rekao je 1947. godine nemački arhitekta Ludwig Mies van der Rohe. Atraktivan dizajn ne znači da treba da iskoristite sve postojeće animacije, video snimke i fotografije koje imate. Tako biste samo preopteretili korisnike, budući da previše distrakcija smanjuje mogućnost delovanja.
Stoga, nikada nećete pogrešiti ako se opredelite za jasnoću i jednostavnost. Ne plašite se belog prostora jer to doprinosi „čitljivosti“ sadržaja. Sve vizuelne elemente kao što su animacije, fotografije i video snimke, koristite smisleno.
Još jedna važna stavka u dizajniranju sajta jeste pitanje da li je prilagođen svim uređajima. Jedino „responsive“ dizajn omogućava ispravno učitavanje sadržaja na svim ekranima – mobilnim telefonima, tabletima, iPod uređajima i sličnim ekranima manjih dimenzija od računara.
Kvalitetan sadržaj
Kvalitetan sadržaj omogućava zadovoljenje potreba korisnika za informacijama, jača vaš autoritet u oblasti u kojoj poslujete i doprinosi boljem rangiranju sajta na pretraživačima.
Svaka content strategija treba da sadrži spisak tema za koje ćete kreirati blog postove. Do ovakvih tema dolazi se istraživanjem ključnih reči koje odgovaraju na namere korisnika (search intent). To su najčešće pitanja na koje korisnici traže odgovore na pretraživačima.
Osim blog postova, treba kreirati i detaljnije forme sadržaja kao što su vodiči, studije slučaja, recenzije… Ove forme treba da nastanu kao rezultat vašeg istraživanja na određenu temu, jer jedino tako možete ponuditi originalan sadržaj koji nemaju konkurenti.
Stoga, nemojte kreirati sadržaj samo da biste ga imali. Da bi on imao svoju svrhu, jako je bitno da bude jedinstven i da zaista odgovara na pitanja ciljne grupe. Za to je nekada potrebno angažovati stručnjake za oblast u kojoj poslujete.
SEO optimizacija
Search engine optimisation (SEO) odnosi se na sve aktivnosti koje imaju za cilj što bolje rangiranje sajta na pretraživačima. Ovo je veoma važno budući da su istraživanja pokazala da korisnici ne posećuju rezultate pretrage dalje od prve stranice na Google-u.
Postoji nekoliko faktora koji utiču na rangiranje sajta:
Ovo nije konačan spisak jer se Google algoritmi stalno unapređuju zahtevajući ispunjenje novih zahteva za rangiranjem. Zato je jako bitno da pratite trendove ili angažujete SEO stručnjaka koji će to raditi umesto vas.
Sigurnost sajta
Nebezbedan sajt dovodi do gubitka poverenja korisnika. Google je prepoznavanje sigurnosti sajta za korisnike učinio jednostavnim tako što je u rezultatima pretrage sajtova na pretraživačima svaku bezbednu veb prezentaciju označio zelenim znakom potvrde
Između ostalih aspekata bezbednosti, zaštita podataka korisnika veoma je važna kod eCommerce sajtova. Ovo se posebno ističe zbog toga što kupci ostavljaju podatke o svojim bankovnim karticama.
Da biste obezbedili sigurnost vašeg sajta, potrebno je zadovoljiti nekoliko faktora:
Osim poštovanja propisa o zaštiti korisnika, sigurnost sajta, kao što smo naveli, signal je pretraživačima da ga bolje rangira.
Šta treba znati pre izrade sajta?
Pre angažovanja programera i dizajnera za izradu sajta, trebalo bi da napravite nacrt svog sajta kako biste popisali sve što smatrate da treba da se nađe na njemu. Ovako ćete preduprediti naknadne izmene i produžetak vremena izrade.
Vaš nacrt treba da sadrži sledeće:
Postavljajući sebi ovakva pitanja doći ćete i do novih ideja koje ste možda prevideli.
Veb sajt je često prvi i jedini kontakt potencijalnog kupca sa vašom kompanijom. Budite sigurni da imate tek nekoliko sekundi na raspolaganju da ostavite dobar utisak. Pratite ove savete i omogućite korisnicima da vas upoznaju u najboljem svetlu.
Imaš pitanje ili komentar?