Zamislite sledeću situaciju…
Imate online prodavnicu već dugo godina, Vaša porodica je uključena u to, radite zajedno sa još nekoliko radnika. Posao funkcioniše, reklame su aktivne, porudžbine stižu, klijenti su zadovoljni. Od tog sajta žive i vaši zaposleni, vaša porodica – ceo biznis zavisi od toga da sve funkcioniše bez većih problema. Ako sajt ne radi, nema ni novih prodaja.
Telefon zvoni u pre 7 časova ujutro, panično zove kolega, u polusnu otvarate sajt – i ništa se ne učitava. Bela strana. Panika. Pristupate u admin panel – stoji greška. Proveravate mejl – kupci krenuli da se žale da ne mogu da poruče. Shvatate da ste sinoć instalirali dodatak koji je “obećavao čuda”, ali je nešto ozbiljno pokvario u toku noći. Ili je developer greškom prebrisao bazu. Ili je sajt hakovan. A možda i bivši radnik… Teorije zavere se već vrte uveliko. Može biti mnogo toga.
U glavi se vrti pitanje: imam li uopšte backup? Da li sam izgubio sve?
Zovete provajdera. Ne javlja se niko, podrška kreće da radi od 10:00 sudeći prema informacijama sa sajta, ulazite u deo za korisnike, uviđate da je backup baze star 6 dana.
Setite se da ste sasvim slučajno pravili ručno backup pre 5 dana pre velikog ažuriranja. Pomišljate dobro je, moglo je gore. Ali shvatate da to znači da ste izgubili pet dana porudžbina, registracija, kontakata, sadržaja, računa, praćenja porudžbine, sinhronizaciju iz magacina i status isporuka.
Dobili ste provajdera napokon i vraćaju bazu staru 5 dana. Situacija nije katastrofalna, ali je daleko od dobre, sada ćete morati pronaći način da nadoknadite izgubljene podatke, platićete satima i satima da se sve vrati u neko normalno stanje.
Mogućnost da se dogodi slična situacija je velika i uzroka može biti na stotine. Mnogi ne znaju ni šta je backup, do trenutka kada zatrebao.
Ova kratka priča je jedna od blažih varijanti, za proteklih 15-tak godina nagledali smo se nezamislivih tragedija u smislu gubitka podataka.
Većina korisnika o backup-u ne razmišlja dok ne dođe do problema. A tada – svaka sekunda je bitna.
Kao web hosting kompanija sa dugogodišnjim iskustvom u radu sa desetinama hiljada sajtova, znamo jednu stvar sa sigurnošću: backup nije luksuz već potreba, jer miran san nema cenu.
Zato kod nas backup nije sporedna opcija, već sastavni deo svih hosting rešenja – bilo da je u pitanju Standardni Web hosting, Biznis, VPS ili Cloud. Korisnik ne bira da li će imati backup jer to nije opcija, čak i najmanji paket od samog početka rada ima dnevni backup. Korisnik ne može birati, jer mnogi ne vide značaj u tome.
Ako mislite da se katastrofe dešavaju „nekome drugom“ – podsetićamo na OVH incident iz marta 2021. godine. Jedan od najvećih hosting provajdera u Evropi doživeo je požar u svom datacentru u Strazburu. Hiljade servera su uništeni – zajedno sa podacima, sajtovima, aplikacijama… i, nažalost, backupima.
Zašto? Zato što su mnogi backupi bili na istoj fizičkoj lokaciji kao i primarni podaci. Kada je datacentar izgoreo – nestalo je sve.
To je savršen primer zašto backup mora da bude udaljen, na potpuno odvojenoj geografskoj lokaciji. Samo tada možemo govoriti o pravoj zaštiti. Jer serveri mogu da se obnove. Podaci – ne uvek.
U našim sistemima, backupi se čuvaju na udaljenim lokacijama, daleko od glavnog servera, u drugoj državi udaljenoj najmanje 800 km vazdušno. I to je ono što pravi razliku između privremenog problema i trajnog gubitka.
Zato što vam 99.9% vremena neće trebati. Ali onaj deseti deo procenta … tada ipak sve zavisi od njega. Greškom obrisana baza, hakovani fajlovi, nadogradnja sajta koja je pošla po zlu, problemi na serveru, vanredne situacije, prirodne nepogode, požari – sve su to trenuci kad se backup pretvara u najvredniji resurs koji imate. Upravo zato treba da bude uvek spreman i lako dostupan.
Jedan backup nije dovoljan. Zato pravimo kopije svaku noć nakon ponoći, koje vam omogućavaju da se vratite ne samo na „jučerašnju“ verziju sajta, nekog fajla ili foldera ili email adrese, već i na onu od pre 3, 7, 20 ili 50 dana. Jer nekada se problem ne primeti odmah, pa je starija verzija jedini spas, zato nudimo backup od 30 do 60 dana unazad, zavisno od paketa.
Korisnici često misle da će, u slučaju problema, odmah dobiti pomoć. Realnost je da podrška ponekad ima već postojeće zahteve, ili je van radnog vremena. Zato je bitno imati u interfejsu mogućnost za samostalno vraćanje backupa jednim klikom – bez čekanja podrške i bez tehničkog znanja. Jer kad nešto krene po zlu, vreme je sve. Čak i da podrška reaguje za 15 minuta, mnogo je brže da korisnik uđe u kontrolni panel i vrati backup.
Ne očekujemo od korisnika da se sećaju kada su poslednji put napravili backup. Naši sistemi to rade automatski i redovno, bez ikakve potrebe za ručnim intervencijama. Vi se bavite svojim poslom – mi se bavimo vašom sigurnošću.
Backup je kao padobran – ako ga nemate kada zatreba, više vam nikad neće ni trebati. Zato ga mi pravimo, čuvamo, proveravamo i olakšavamo vam povratak – da biste vi mogli da spavate mirno.
Ako vam je sigurnost važna – neka vam backup bude prioritet. Kada birate hosting provajdera, birajte onog ko ima dnevni backup na udaljenoj lokaciji. Nažalost nemate načina da proverite da li je zaista na udaljenoj lokaciji, pa ćete morati verovati provajderu.
Imaš pitanje ili komentar?