Danas, naročito tokom pandemije, nikada nije bilo bitnije (i hitnije) da pokrenete svoju web prodavnicu. Onlajn trgovina u Srbiji premašila je u 2020. godini 400 miliona evra i 14 miliona transakcija.
Mnoge manje firme i preduzetnici vide u onlajn trgovini spas otkad su epidemiološke mere na snazi. Čak i pored njih, digitalizacija biznisa je obavezna jer gotovo 2 milijarde ljudi kupuje putem interneta. To je trećina čovečanstva.
Budući da smatramo da treba iskoristiti ovu priliku, sastavili smo za vas brzu računicu kako da za samo 105 evra pokrenete svoju prodavnicu i to u roku od svega nekoliko dana.
Ovo je početak i prvi korak. Kao i lokal, i vaša internet prodavnica mora da ima neki naziv.
Dobar naziv domena, u skladu sa SEO pravilima, može dosta da učini kada je u pitanju vidljivost i pamtljivost vaše prodavnice.
Kako da odaberete dobar domen?
1. Potrudite se da se završava na .com (jer je to najpopularnija ekstenzija i najbolja je kada je u pitanju optimizacija za pretraživače) ili .rs (ako ste usmereni na domaće tržište)
2. Neka bude kratko i neka se lako pamti
3. Pogledajte da li je slobodan naziv vašeg brenda. Ako je moguće, neka bude ključna reč u nazivu domena.
Pro savet:
Ako vam budžet dozvoljava, zakupite više ekstenzija (.net, .org, .com, .rs, .biz) i sve ih usmerite na glavni sajt.
Tako ćete sprečiti konkurenciju da zakupi domen sa vašim nazivom ili ključnom rečju.
Može se desiti i da neki drugi biznis sličnog imena kupi domen sa istim nazivom, samo sa drugom ekstenzijom i tako vam odvlači vredan saobraćaj.
Kao u slučaju vodoinstalatera, neki drugi vodoinstalater može da kupi isti domen, samo .biz i tako odvlači mušterije. Mušterije ne prave razliku već žele samo da reše svoj problem.
Sada kada imate domen, bitno je da izaberete dobar web hosting. Najjeftiniji paketi će vas koštati ~35 EUR godišnje. Na primer, naš START+ Web hosting paket je 3.950,00 dinara godišnje i omogućuje vam da postavite do 2 sajta.
▪ Uvek na prvo mesto postavite korisničku podršku
Pogodnosti u paketu jesu bitne, ali kada zaškripi, vrlo je bitno da imate nekoga sa druge strane ko će brzo rešiti problem. Savetujemo da testirate podršku odmah, pre kupovine, tako što ćete pisati ili nazvati za informacije.
▪ Koliko imate dostupnog prostora
Više prostora znači da možete da postavite više fotografija, snimaka, i drugih medija. U našem početnom paketu imate 10 GB što je dovoljno za početak. Kako vaš shop bude rastao, već na narednom nivou dobijate neograničeni prostor.
▪ Koliko često se prave rezervne kopije podataka i kakva je zaštita
Da li su na dnevnom ili nedeljnom nivou, kao i gde se nalaze centri podataka i koliko ih ima. Dobar plan bekapa (pravljenja rezervnih kopija) čuva vaše podatke u svim nepredviđenim situacijama.
Verovatno ste čuli da je u Strazburu izgoreo najveći data centar na svetu i preko 3 miliona sajtova je otišlo u nepovrat. Dakle, i vama se lako može desiti da ostanete bez podataka, bilo zbog hakerskih napada, virusa ili više sile.
Okej, sada imate domen i hosting. Vreme je da na taj hosting instalirate WordPress.
Iako postoje i druga rešenja, poput programiranja iznova ili platformi za pravljenje web sajtova, predlažemo WordPress jer je
▪ Najjednostavniji za početnike i najjeftiniji ako plaćate da vam nešto podese
▪ Na njemu radi više od 50% sajtova na svetu i za sve postoji podrška
▪ Ima mnogo mogućnosti za podešavanje
Za instalaciju WordPress-a, predlažemo da pročitate naš vodič za instalaciju WordPressa.
Najbolje je da kupite WordPress temu koja sigurno podržava besplatan dodatak za web shopove WooCommerce. Možete i sami da instalirate dodatak na svaku temu i isprobate, ali savetujemo da kupite unapred temu koja podržava.
Neke od najpopularnijih tema za web prodavnice jesu:
▪ Astra
▪ Divi
Teme za prodavnice imaju i besplatne i plaćene varijante. Iako je moguće krenuti od besplatnih varijanti, treba imati u vidu da ima mnogo prodavnica, ali i da su besplatne teme vrlo ograničene po pitanju prilagođavanja.
Ljudi su vizuelna bića. Loše dizajnirana prodavnica neće prodavati i neće ulivati poverenje. Platite jednom temu i oslobodite njene funkcionalnosti.
Naravno, pored WordPress-a i WooCommerce dodatka, postoje i alternative kao što su platforme specijalizovane za pravljenje onlajn prodavnica. Jedna od njih, i verovatno najpopularnija, jeste Shopify.
Uz mesečnu pretplatu dobijate sve pogodnosti jednog web shop-a. Nema instalacije. Vaše je da unesete podatke i proizvode.
Međutim, u mesečni trošak uračunajte i marže koju uzima Shopify za transakcije, koje su otprilike ~2% po transakciji.
Iako je ovo vrlo laka opcija i više miliona ljudi je koristi, stojimo iza činjenice da ste ipak u tuđem prodajnom prostoru i zavisite od njih.
Kada imate svoj sajt i hosting, sve je u vašem vlasništvu. Imate potpunu kontrolu.
Uvek postoje potencijalni dodatni troškovi. Sve zavisi od vaših trenutnih želja i mogućnosti. Tako vam može biti potrebno:
▪ Da programer podesi neke stvari baš onako kako želite
▪ Povezivanje Google analitike (pogledajte naš vodič kako možete sami da povežete Gugl analitiku)
▪ Angažovanje dizajnera da izradi logotip
▪ Angažovanje kopirajtera da napiše opise proizvoda
Ovde se već troškovi mogu meriti i u više stotina evra.
Prvo pitanje kada smo započinjali ovaj tekst jeste – Kako da dođemo do minimalne održive računice?
Sada kada ste prošli sve korake, ona izgleda ovako –
Paket Web hostinga (35 EUR) + domen (20 EUR) + Astra Pro theme (50 EUR) = 105 EUR
Za 105 evra, i vi već sutra možete da imate svoj shop.
Pravljenje jednostavne, početne web prodavnice više nije kvantna fizika. Tehnologija je omogućila i najmanje tehnički osposobljenim osobama da pokrenu onlajn prodaju uz malo ulaganja i truda.
Nadamo se da vam je ovaj tekst bio od pomoći.
Smatrate da bi neko iz vaše okoline mogao da ima koristi od ovog teksta? Podelite tekst na društvenim mrežama i ostavite nam svoje komentare i mišljenja.
Imaš pitanje ili komentar?