Nebitno čime se bavite, ukoliko ste prisutni na internetu, jedna od bitnijih stvari o kojoj treba da vodite računa je komunikacija putem emaila. Naročito u poslovne svrhe, u kojem je email i dalje kralj komunikacije.
A za to, neophodno je da Vaš email uvek radi kako treba.
Postoji nekoliko načina da podesite poslovni email za Vašu firmu. Kako biste mogli da odaberete pravu opciju za sebe, odlučili smo da pokušamo da Vam, kroz ovaj tekst, pomognemo da bolje razumete kako sve to zapravo funkcioniše.
Kao što već sigurno znate, svaka email adresa izgleda ovako:
Nažalost, već je postalo uobičajeno da preduzetnici koriste usluge komercijalnih email provajdera, kao sto su najčešće Gmail, Yahoo ili Outlook. Nemojte to raditi i u poslovne svrhe, molimo Vas. Jer, budimo iskreni, deluje krajnje neprofesionalno da koristite i na sajtu coolwebdesign.rs stavljate na primer [email protected]. Pomislićete – “pa hej, to je potpuno nebitna stvar”, ali varate se. Profesionalna email adresa može imati veoma veliki uticaj na to šta trenutni, a pogotovo budući klijenti misle o Vama.
Još jedna, veoma česta greška koju preduzetnici prave je korišćenje privatne email adrese u poslovne svrhe.
Zamislite samo – svi Vaši emailovi, i poslovni i oni lični, slivaju se u isti inbox? I email od šefa i prosleđena masovna poruka sa vicevima od strica.
Zabuna je neizbežna.
Još gore, pred klijentima delujete amaterski. Tako, email adrese poput pera.peric83@gmail.com ili sashka@yahoo.com nisu baš najprofesionalnije, zar ne?
Veoma je važno da svi Vi koji imate svoj online biznis, ili online prezentujete firmu, koristite poslovni email koji će Vas predstaviti u pravom svetlu.
Složimo se da dobijanje pošte od recimo [email protected], ipak ima veći kredibilitet od [email protected].
A kada naučite koliko je samo jednostavno kreiranje poslovne email adrese, pitaćete se zašto to niste uradili pre.
Kako da napravite svoj nov i jedinstven poslovni email?
Veoma lako ga možete napraviti u cPanelu. Pre nego što pređemo na to kako se to zapravo radi, bitno je da razumete neke od najbitnijih pojmova iz ove oblasti, kako biste malo bolje razumeli kako sve to sa emailovima funkcioniše.
Emailovi se šalju i čitaju preko interneta. Kako bi email bio poslat i primljen, napisan i pročitan, potrebni su nam email server i email klijent.
Email server je deo softvera koji radi na serveru, koji je stalno povezan na internet. Putem njega primate i šaljete emailove.
Email klijent je aplikacija koju koristite da čitate i pišete svoje emailove. To može biti aplikacija na Vašem telefonu, servis za proveravanje emaila u pretraživaču, ali i desktop aplikacija, kao na primer Microsoft Outlook. Email klijent proverava da li ima novih poruka na email serveru i skladišti ih kako biste ih videli. Pomoću email klijenta možete da čitate i šaljete poruke. On prosleđuje odlazne poruke serveru, koji ih zatim šalje primaocima kojima su poruke namenjene.
Server i klijent su dva različita dela softvera koji komuniciraju putem standardizovanih protokola (POP and IMAP), o kojima će biti reči kasnije u tekstu.
Dobra vest je da su izbor servera i izbor klijenta nezavisni jedan od drugog. Mnoge ovim ostaju zbunjeni i često možete čuti da ljudi naprosto neće da zamene privatni email poslovnim. Zašto? Glavni izgovor je, uglavnom, da ne žele da promene rutinu dosadašnjeg čitanja i pisanja mailova.
Oni koji koriste, na primer, Outlook, plaše se da će morati da pređu na nešto sasvim drugo i nepoznato. A to zapravo i nije neophodno. Veliki broj email klijenata se može povezati na većinu email servera bez ikakvih problema. Na taj način, možete imati i koristiti više email naloga na jednom klijentu u isto vreme. To znači da neko ko koristi Outlook za privatni nalog na svom kompjuteru može podesiti da upravlja i poslovnim nalogom u isto vreme.
Protokol je standardizovan način prebacivanja informacija sa jednog mesta na drugo. Dva dominantna email protokola su POP i IMAP.
POP je skraćenica za Post Office Protocol, a IMAP za Internet Message Access Protocol. Putem oba ova protokola se prebacuju informacije, koje poruka sadrži, od servera do klijenata, ali se pored toga dosta razlikuju.
Glavni nedostatak POP protokola je to što se poruke dosta otežano skladište na server i moguće je da se neće prikazati se na više kompjutera. Na primer, moguće je da se poruke koje pošaljete sa jednog kompjutera neće prikazati u poslatim porukama na drugim uređajima. Sa druge strane, IMAP obezbeđuje sinhronizaciju između servera i klijenta. Informacije o tome da li ste pročitali email, sadržaj poruke koju ste napisali i niste poslali (draft ili nacrt emaila) i drugi podaci se, pomoću IMAP-a, čuvaju na serveru.
To bi mogao da bude razlog zbog kog bi IMAP trebalo češće da koristite nego POP. Takođe, bitno je da kada birate hosting provajdera, obavezno proverite da li podržava IMAP u email serverima. Pored toga što je IMAP naprednija tehnologija razmene email-ova, omogućava Vam i veću fleksibilnost i sigurnost.
Kako biste podesili email adrese, potrebno je da se ulogujete na cPanel i kliknete na Email Accounts (Home >> Email >> Email Accounts). Tu ćete moći da dodajete i upravljate email nalozima za Vaše domene.
Unesite email adresu koju želite da otvorite u polje Email. Ako imate više domena na nalogu, vodite računa o tome da obeležite onaj domen za koji želite da kreirate tu adresu.
Unesite lozinku u polje Password, a zatim ponovo unesite istu lozinku u polje Password (Again). Kliknite na Create Account kako biste završili kreiranje email adrese.
Klijenti i Webmail
Opcije za pristup e-mail uključuju email klijent na Vašem kompjuteru, webmail klijente, mada postoje i drugi načini. Možete se na primer pretplatiti na poslovni Gmail, i napraviti poslovne email adrese povezane sa Vašim domenom, a koristite interfejs Gmaila. Ovde ćemo se ipak pozabaviti opcijama koje su besplatne ili već obezbeđene od strane Vašeg web hosting provajdera.
Ako koristite email preko email servera na svom web hosting nalogu, postoji nekoliko različitih opcija da mu pristupite.
Jedan način je da koristite email klijent aplikaciju na Vašem kompjuteru. To može biti Thunderbird, Outlook, Spark, Apple Mail ili aplikacija na Vašem telefonu.
Druga opcija je webmail koji Vam većina hosting provajdera obezbeđuje. Aplikacija se pokreće u pretraživaču, a pristupate joj tako što se ulogujete na Vaš hosting nalog i otvorite webmail stranicu. Dve najpopularnije webmail klijent aplikacije su Squirrel Mail i RoundCube.
Kako biste podesili webmail aplikaciju koju želite (Squirrel Mail, RoundCube ili Horde), pratite sledeće korake:
Pristupite webmail interfejsu tako što ćete dodati /webmail na ime Vašeg domena, npr. nekidomen.com/webmail
Upišite username tj. Email adresu i password i kliknite na “Log In”.
To možete uraditi i na drugi način, preko cPanel-a. Uđite u cPanel, kliknite na Email Accounts (Home >> Email >> Email Accounts), a zatim kliknite na Access Webmail.
Kada se ulogujete, prikazaće Vam se tri webmail aplikacije: SquirrelMail, Horde i RoundCube. Kliknite na dugme Set as default ispod aplikacije koju želite da koristite.
Zatim će se webmail otvoriti i tu ćete moći da proveravate Vaš email.
Nadamo se da smo uspeli da Vam pojasnimo ponešto o email adresama. Ukoliko imate još nekih pitanja, komentara ili predloga, slobodno ih ostavite u komentaru.
Pozdrav!
Odlican tekst, imam samo jedno kratko pitanje i izvinjavam se ukoliko vec postoji objasnjenje negde na sajtu. Sta se desava sa mejlom ukoliko promenimo hosting provajdera? Da li moramo da pravimo novi?
Hvala.
Zdravo Mladene, hvala. Što se tiče promene provajdera, sve zavisi od hosting platforme. Ukoliko i stari i novi hosting provajder koristi cPanel, sve se automatski transferuje bez ikakvih gubitaka, samo se promene nameserveri (DNS) i ne morate praviti nove, čak i arhiva ostaje netaknuta.
Hvala vam na ovako jasnom i konciznom objašnjenju.
Zaista svaka preporuka za saradnju, posebno moramo izdvojiti brzu i efikasnu podrsku. Zelimo vam puno uspeha u daljem razvoju.
Hvala na jasnom j kratkom uputstvu. Ukoliko obrisem domen sa cpanela da li se deaktivira i mail ili ne? U delu email adresa vise nije vidljiv.
Hvala
Ukoliko obrišete domen sa cPanel-a sve email funkcije u vezi sa tim domenom prestaju sa funkcionisanjem.
Nemam svoj sajt!
Želeo bih da imam poslovni [email protected].
Šta je potrebno da uradim, zakupim da bih imao [email protected]?
Nije mi potreban sajt za reklamu firme ili to se prodaje u paketu !?
http://www.mojafirma.rs i [email protected] = da li se to kupuje u paketu?
Hvala Vam,
Za kreiranje sopstveni email-ova npr. [email protected] ili [email protected] biće Vam potreban jedan od web hosting paketa koji sadrže i Email hosting uslugu.
U našem početnom paketu imate 10 GB prostora i mogućnost kreiranja do 25 email-ova.
Više o njima možete saznati na https://unlimited.rs/shared-web-hosting/
Pored toga, potrebno je i registrovati domen. Proverite dostupnost domena kroz našu stranicu https://unlimited.rs/domeni/
Zavisno od toga koju ste ekstenziju odabrali (rs, com, net…) cena je različita, kreće se od 1400 do 1890 RSD godišnje. Dakle, već za 3950 RSD sa PDV-om koliko košta početni paket kod nas za web hosting i dodatnih 1890 RSD za RS domen možete imati web prezentaciju i koristiti poslovne email-ove.
ako vam je potreban samo email, nije vam potreban hosting jer nemate websajt i u tom slucaju potrebno je da imate samo registrovan domen to jest prodavca domena kome placate samo ime domena a direktno od google workspace kupujete mail.
Google Workspace je značajno skuplja usluga (i do 100 puta) od standardnih Web hosting paketa i kao takva nije pogodna za mnoge korisnike.
odlican tekst