Nikada nije bilo teže privući i zadržati kupca, nego u ovom digitalnom dobu.
To da li ćete se vinuti u zvezde ili biti prosečni u prodaji i komunikaciji sa kupcima, više nego ikada zavisi od primene digital marketing trendova. Kako se oni brzo menjaju, i ova 2023. godina donela je svoje novine sa kojima obavezno treba da se upoznate.
Stoga, ako želite da ostanete relevantni na tržištu, u ovom tekstu pročitajte najnovije trendove u oglašavanju na internetu.
U aktuelnom, digitalnom svetu, mnoštvo brendova i usluga je na samo nekoliko klikova i ako niste spremni da odmah i besprekorno odgovorite na njihove zahteve, otići će kod konkurenta.
Brze tehnološke promene menjaju ponašanje kupaca, njihove potrebe i želje. Oni postaju sve zahtevniji, svesni brojnih mogućnosti na internetu.
Tako sve pronicljiviji kupci, zahtevaju sve obučenije digital marketing stručnjake. I ne samo to. Svaki digital marketing stručnjak ili vlasnik online biznisa, mora redovno da prati novine u online svetu kako bi ostao u „tržišnoj utakmici“.
Zbog toga smo za vas istražili novine i u digital marketingu koje treba da primenjujete u 2023. godini.
Ignorisanje trendova na društvenim mrežama udaljiće vas od vaše publike i potencijalnih kupaca. Ova godina donosi veliku popularnost TikTok-a, rast novog koncepta društvenih mreža i sve veću ulogu ovih platformi u korisničkoj podršci.
TikTok nije samo mreža za decu koja, po nekima, uzalud troše vreme snimajući beznačajan video sadržaj. Ova mreža je itekako ušla u svet biznisa, ali će se primena u vidljivosti brenda nastaviti još većim intenzitetom u ovoj godini. Sa više od 1,7 milijardi aktivnih korisnika mesečno i prihodom od 4,6 milijarde u 2021. godine, ova predviđanja su više nego realna.
Ono što je nedavno signaliziralo da će sve više ići u pravcu biznisa jeste činjenica da je TikTok počeo da omogućava funkcije koje su važne za oglašavanje biznisa. Naime, ponudio je mogućnost boljeg targetiranja publike i uveo raznovrsne opcije za kreiranje reklama.
Na ovoj mreži moguće je kreirati tri tipa reklama:
In-feed Ads – sponzorisani video snimci na koje korisnici nailaze tokom „skrolovanja“ svog feed-a odnosno početne strane. Ovo su gotovo native reklame jer su inkorporirane u feed i često je teško primetiti da je reč o promociji.
Brand Takeovers – ovo su reklame koje se pojave u formi fotografije ili snimka čim korisnik otvori TikTok. Pojavljivanje ove reklame na ekranu traje tri sekunde.
TopView Ads – video snimci koji se pojavljuju prvi na početnoj stranici korisničkog naloga. Traju 60 sekundi i, kako istraživanja kažu, naišli su na pozitivne reakcije korisnika.
Ono što ovu mrežu čini privlačnom publici jesu kratki i dinamični video snimci, idealni za sve manju pažnju korisnika. Posebno je pogodan za oglašavanje proizvoda mlađoj publici, takozvanim milenijalcima i generaciji Z, jer je oni najviše koriste. Stoga, ukoliko je vaš biznis usmeren na ovu populaciju, obavezno koristite TikTok.
Osim prodajnih ciljeva, na ovoj mreži je moguće sprovoditi i brand awareness kampanju i graditi konekcije sa publikom.
Predviđa se da će društvene mreže, pre svega Instagram i Facebook, sve više preuzimati ulogu kanala za korisničku podršku. Ovo pre svega dolazi od činjenice da je korisnicima mnogo jednostavnije da pišu u inbox i DM stranica brendova, nego da im pošalju upit mejlom ili drugim kanalom koji je kompanija odredila za podršku.
Korisnici doživljavaju društvene mreže kao direktne kanale komunikacije i očekuju odgovore i rešenja u realnom vremenu. Svi koji ignorišu ovu činjenicu, suočiće se sa velikim nezadovoljstvom potencijalnih kupaca koji će, posledično, otići kod konkurencije.
Jedna od najvećih promena u svetu društvenih medija koja polako zauzima tržište jeste pojava takozvanih „nezavisnih“ društvenih mreža. Reč je o platformama koje nastoje da korisnicima daju potpunu slobodu u konzumiranju sadržaja koji ih zanima, bez reklama i drugog sadržaja sa persuazivnim porukama.
Takva je, na primer, mreža Mastodon koja na svojoj landing stranici ističe da želi da ponudi korisnicima potpunu kontrolu nad sadržajem bez algoritama koji ih „jure“ pokušavajući da im prodaju nešto. Osim toga, ističu i da se celokupna komunikacija putem njihove aplikacije odvija bez posrednika, po pravilima koje odrede korisnici u međusobnoj komunikaciji.
Budući da ovakve platforme isključuju reklame i bilo kakav vid promocije, ako ih korisnici prihvate i počnu masovno koristiti, postavlja se pitanje kako će to uticati na biznise. Da li će se biznisi izmestiti sa društvenih mreža? Ili će doći do nekih drugih rešenja?
Ovo su pitanja na koja tek treba dati odgovore kada prođe dovoljno vremena. Svakako, potrebno je pratiti situaciju na ovom polju kako ne biste došli u nezavidnu poziciju.
Content marketing trendovi
Određeni content marketing trendovi se nisu promenili i ne postoje izgledi da će uskoro, dok se u određenim segmentima beleže novine koje treba ispratiti.
Uloga sadržaja koji kreirate na mrežama ili na sajtu nije samo da proda. Zapravo, to je i kontraproduktivno.
Kupci su postali pronicljivi i žele mnogo više od proizvoda. Oni imaju potrebu da se povežu sa brendom, njegovim vrednostima i zajednicom koja se okuplja oko njega.
Stoga, napravite content strategiju tako da samo jedan deo bude promotivan i sa ciljem prodaje, a ostatak je potrebno usmeriti na objave koje promovišu vaše vrednosti, društveno-odgovorne kampanje i saradnju sa lokalnom zajednicom.
Ovo je veoma važno da ispoštujete jer korisnik koji ne oseća povezanost sa vama, neće ni kupiti. Mnogo je lakše prodati ukoliko prethodno uspostavite određeni odnos sa svojom publikom.
Kreatori sadržaja moraju konstantno pratiti trendove ne bi li, u prezasićenom online okruženju, izazvali određenu pažnju i engagement publike. U tom smislu, video odnosi pobedu nad tekstom i to je trend koji će se nastaviti i u ovoj godini.
Video sadržaj je dinamičan, atraktivniji i okupira skoro sva naša čula. On ima veće šanse da ostane u sećanju publike, izazove njuhovu reakciju i emocije. Zbog toga, video gotovo redovno beleži veći saobraćaj od teksta i fotografije.
Posebno su učinkoviti kratki i dinamični video snimci koji ne mogu da kažu sve što hoćete, ali izazivaju veći angažman publike. Stoga, dobra je praksa neku kompleksniju temu razdvojiti na nekoliko segmenata i kreirati više snimaka.
Saradnja brendova sa influenserima aktuelna je već neko vreme i biće nastavljena i u 2023. godini. Naime, globalna platforma za upravljanje odnosa sa klijentima i marketing HubSpot sprovela je istraživanje među 1.200 marketing stručnjaka o digital marketing trendovima. Između ostalog, 89 % njih navelo je da će nastaviti saradnju sa influenserima.
Međutim, da bi saradnja i ulaganje u influensere bilo učinkovito, morate odabrati onog koji je najbolji za vaš brend. Pre svega, ne treba da uzimate u obzir samo broj pratilaca. Ukoliko neko ima veliki broj pratilaca, to ne znači da je njegova publika najbolja za vas, niti da je aktivna.
Kada birate influensera za promociju vašeg brenda, uzmite u obzir sledeće kriterijume i pitanja:
Koliko se vrednosti vašeg brenda i vrednosti koje influenser promoviše podudaraju?
Da li je ta uticajna osoba dugoročno i iskreno posvećena oblasti u kojoj i vi poslujete?
Sa kojim još brendovima sarađuje i da li je to u kontrastu sa onim što vi želite da promovišete?
Nekada su takozvani „mikro-influenseri“ mnogo korisniji jer okupljaju najčešće vernu i angažovanu publiku koja i vama može dobro doneti.
B2B trendovi
Ako proizvode i usluge ne nudite pojedincima, nego drugim firmama (B2B), ovo je deo za vas. Nekada se čini da B2B kampanje mogu biti manje inspirativne od B2C, ali to ne mora da bude slučaj. Hajde da sagledamo šta možete da iskoristite ako poslujete B2B.
B2B marketing stručnjaci često upadnu u zamku agresivne prodaje ka drugim kompanijama, previđajući činjenicu da je potrebno prethodno izgraditi odnos sa njima, kao što se to radi sa pojedincima u B2C poslovanju.
Stoga, ako poslujete B2B, da biste bili uspešni u prodaji, prethodno treba konstantno da kreirate sadržaj koji je koristan i zanimljiv drugim firmama odnosno vašoj ciljnoj grupi. Kreirajte vodiče iz domena njihovog poslovanja, promovišite vrednosti koje su njima važne, edukujte ih kako da poboljšaju svoje poslovanje…
Slobodno se oglašavajte saopštenjima i objavama na mrežama o aktuelnim pitanjima koja su u vezi sa poslovanjem vaše ciljne grupe. Ne brinite za mišljenje celokupne javnosti. Vama je važno da ostvarite odnos poverenja sa potencijalnim kupcima.
Treba uvek da imate na umu da je vaš originalan i koristan sadržaj ključ vašeg uspeha. Ali nema ništa loše ukoliko podelite blog post druge kompanije ili objavu nekog medija, a poklapa se sa vašim vrednostima i onim što vi promovišete.
Naime, time šaljete poruku da ste deo zajednice i da iskreno verujete u vrednosti koje promovišete, podržavajući i druge koji tako misle. Zapravo, tako se i gradi zajednica koja je veoma važna u aktuelnim digital marketing trendovima.
Veštačka inteligencija
Veštačka inteligencija, odnosno primena ljudske pameti i kognitivnih sposobnosti od strane kompjutera i mašina, sve više osvaja svet digitalnog marketinga. Hajde da vidimo zašto.
Jedna od najznačajnijih primena veštačke inteligencije u domenu odnosa sa kupcima jeste u online trgovini.
Naime, primenom veštačke inteligencije, moguće je ostvariti važne benefite za e-commerce poslovanje:
Personalizovane ponude
Optimizacija cena
Optimalna korisnička podrška
Naime, zahvaljujući veštačkoj inteligenciji i mašinskom učenju, kompjuteri imaju „sposobnost“ da prate ponašanje kupaca, pamte i usvajaju ih kao obrasce njihovog ponašanja. Sve to koriste prilikom kreiranja ponuda za tačno određenog korisnika, dajući im one proizvode koje su i nameravali da pretražuju. Personalizovana ponuda u pravom trenutku je veoma važan faktor da bi došlo do prodaje.
Kada je reč o optimizaciji cena, praćenjem ponašanja korisnika i obradom tih podataka, kompjuterski sistemi „znaju“ kada i kome treba ponuditi popust ne bi li ih podstakli na kupovinu.
Kako bi korisnička podrška bila efikasnija, sve više e-commerce biznisa koristi chat botove. Oni imaju ulogu kao agenti korisničke podrške, ali su mnogo jeftiniji od radne snage i u mogućnosti da „rade“ 24/7. Kada potencijalni kupac postavi neko pitanje u prostor za čet na sajtu, chat bot mu odgovara u istom momentu. To nisu samo generički odgovori. Naime, veštačka inteligencija učinila je to da kompjuteri prepoznaju jezik, odnosno pismo i da daju preciznije odgovore na upite korisnika.
Kako biste iskoristili prednosti veštačke inteligencije, potrebno je da angažujete neku IT kompaniju ili digital marketing agenciju sa kompletnom uslugom koja će vas posavetovati i predložiti rešenja.
Primenjivanje novih digital marketing trendova je nužno ukoliko želite da privučete više kupaca i opstanete u sve zahtevnijem tržištu. Zapravo, usvajanje trendova je nešto što će napraviti razliku između vas i vašeg najvećeg konkurenta.
Imaš pitanje ili komentar?