Kad kažete “blogovanje” ili da ste bloger, obično vas familija i komšije pitaju kad ćete naći posao. Nadaju se da će vas “proći u nekom trenutku, to je samo faza”, dok prijatelji misle da vam je to samo hobi ili da vam nisu sve ovce na broju.
Jer ko još čita, zar ne?
Ili
Danas svi pišu, jeste, baš će tebe čitati.
I vi se pomučite da objasnite kako nije baš tako, kako vi baš eto lepo pišete, čita vas čak X ljudi mesečno, šeruju to po mrežama… Ali ne, oni ne odustaju od svojih zaključaka.
Zvuči poznato?
Ako ste tek počeli sa blogovanjem baš ove 2021. godine, znajte da nade još uvek ima uprkos ovakvim predrasudama. Samo su se navike čitalaca promenile, pa ćete vi morati da prilagodite svoje stvaralačke navike.
Nekada je bloger bio nešto kao danas podkaster. Svi to rade i baš je kul. Samo treba pogledati prethodne događaje, poput Blogomanija ili Bloger fest.
A ako ste bili aktivni na Tviteru u periodu između 2010. i 2015-2016, mogli ste da vidite masu blogera koja je koristila tu mrežu za deljenje svojih tekstova i širenje publike.
(Setimo se Amitza Dulnikera)
Blog je eksplodirao kao format u svetu naročito u periodu oko 2007. do 2016. i blogeri su bili prilično uticajni, takoreći influenseri pre influensera.
Mnogo toga se promenilo usput, počev od broja dostupnih informacija do navika čitalaca.
1. Počeli su svi da bloguju te je u jednom trenutku došlo do zasićenja. Danas postoji 570 miliona blogova. Svi su postali “kreatori sadržaja” i nastala je potreba za stvaranjem alternativnih formata.
2. (Situacija nije ni danas drugačija, samo što danas postoji nešto što se zove content marketing (sadržajni marketing) koji, ako se dobro sprovede, ne mari za zasićenost i prodire kroz buku kao vreli nož kroz sir.)
3. Promenile su se navike ljudi. Ljudi danas npr. napišu 500 miliona tvitova. Dnevno. Ima previše sadržaja na sve strane, na zilion različitih tema, a ne upijaju svi informacije na isti način.
Neko čita, neko sluša, neko gleda. Neko sve odjednom. Poslednjih godina video i podkast dobijaju na zamahu.
Kada pročitate sve do sad, to je prvo logično pitanje.
Ako su se ljudi zasitili čitanja i ako su podkast i video sada popularni, da li uopšte da se upuštam u blogovanje?!
Kratak odgovor je: Da. Ali treba da znate šta radite.
1. Više nije dovoljno “samo da imate blog”. Nije ni nekad, ali kad ste imali manje konkurencije, moglo se progledati kroz prste kada je u pitanju nepotpun/loš/neprivlačan… sadržaj. Danas više ne.
2. Morate da poznajete mnogo toga pored pisanja:
a) SEO tehnike,
b) Tehnike pripovedanja (storiteling)
c) Istraživanje tržišta
d)Tehnike oglašavanja
e) Marketing na društvenim mrežama…
I još sijaset stvari kako biste uopšte dobili dovoljan broj čitalaca.
Dakle, blogovanje je ozbiljan posao. Zato što ga veliki broj ljudi ne shvata tako, zato i imate mnogo “propalih” blogera te se čini da pisanje bloga više nije profitabilno.
Ako pristupite ovom poslu ozbiljno, i ako pretpostavimo da ste naučili ponešto o SEO, oglašavanju, skupljanju publike, istraživanju tržišta…
Načina ima mnogo. Naravno, ono što je uvek isplativo jeste pisanje kompanijskog bloga. Kompanije uviđaju sve više značaj bloga. No naša tema je zarada od sopstvenog bloga, u izabranoj niši.
Govorimo o izgradnji sopstvenog biznisa, ne tuđeg.
Mi smo sakupili 6 najisplativijih načina za zaradu od sopstvenog bloga, a pozivamo vas da podelite sa nama ako znate još koji način.
Najprostije rečeno, vi promovišete nečiji proizvod na svom blogu. Ostavite linkove do proizvoda, neko klikne, kupi, a vi za svaku kupovinu dobijete procenat.
Mnogo biznisa ima affiliate programe. Provizija koju dobijate kreće se između 20-40%, u zavisnosti od programa, a imate i dosta platformi koje okupljaju biznise kojima trebaju affiliate marketari.
Jedan od najpopularnijih affiliate programa jeste Amazonov program.
Preporučujemo da pogledate i ovu listu od 100+ affiliate programa.
Ne dajte da vas zavara jednostavnost ovog modela jer affiliate marketara ima mnogo. Međutim, ako:
1. Skupite dovoljno publike kvalitetnim i redovnim sadržajem
2. Odaberete dobru nišu
3. Redovno merite svoje rezultate i optimizujete veb-sajt
4. Dobro se oglašavate
Možete da očekujete izuzetan pasivni prihod. Jedan tekst može mesecima, pa i godinama, da vam donosi prodaju.
A još ako uzmemo u obzir da ulaganje u ovaj tip marketinga raste za 10,1% godišnje samo u SAD… Ovo je prilika koju vredi pogledati.
Predlažemo vam i ovaj video SEO stručnjaka Nedima Sabića na kom možete mnogo naučiti o affiliate marketingu.
Drugarski savet: Naglasite da tekst ima affiliate linkove. Fer je, a i zakoni u inostrantvu tako nalažu.
Google Adsense je partnerska mreža koja vas spaja sa oglašavačima kojima je potreban medijski prostor.
Kada stupite u ovu partnersku mrežu, Google objavljuje oglase drugih oglašavača u mreži na vašem sajtu, a za svaki klik na te oglase vi dobijate određeni procenat od uloženog novca u oglase.
Više možete saznati iz ovog Guglovog videa:
Na našim prostorima možete da dobijete obično po kliku ~$1, dok je u Americi vaša provizija u proseku $6-8. Što više posetilaca na vašem blogu i što se duže zadržavaju, to je veća šansa za klik.
U zavisnosti od kvaliteta oglasa, može da klikne samo 0,5% posetilaca, a može i 10% njih. Vodite računa o kvalitetu oglasa koji se prikazuju vašoj publici i svima će biti dobro.
Imajte u vidu da Google isplaćuje svake godine gotovo 10 milijardi dolara partnerima u AdSense mreži.
Kada budete imali velik broj čitalaca i posetilaca na dnevnom i mesečnom nivou, onda ćete početi da dobijate ponude i da svojoj ciljnoj grupi prezentujete određeni proizvod, uslugu ili firmu.
Što veća publika, veća zarada. Modeli su različiti – od jednokratnog plaćanja, do cena + procenat.
Od ovog modela najviše zarađuju medijski portali, ali kako je danas svako medijski miniportal, možete i vi da zahvatite deo kolača. Naročito ako odaberete dobru nišu.
Ovo je takođe vrlo isplativ model za sajtove sa velikim brojem posetilaca. Vi praktično izdajete digitalni oglasni prostor. Kao da je neko postavio bilbord kod vas na sajtu i on tu stoji uz određenu nadoknadu.
Cena banera zavisi od njegovog položaja i veličine. Baner u zaglavlju strane neće vredeti isto kao sitan baner u nekom ćošku.
Evo primera jedne ponude banera sa sajta Creatopy
Naravno, opet napominjemo, da bi vam se to isplatilo:
1. Treba vam velika publika
2. I treba da birate samo oglašivače koji su relevantni za vašu publiku
Dakle, okej je da postavite baner firme koja prodaje ogrlice za pse ako vi blogujete o kućnim ljubimcima. Ali nećete imati mnogo vajde ako oglašavate ogrlice za pse na sajtu koji je posvećen ljudima koji vole hrčke.
Zarad SEO, veće vidljivosti, bolje reputacije – gostujuće blogovanje (guest blogging) je sasvim dobro rešenje i može da ide u dva smera, a cene mogu da budu izuzetno visoke.
One zavise od autoriteta vašeg domena i veličine vaše publike, odnosno u zavisnosti od vašeg ličnog autoriteta i ciljeva ljudi koji vas zovu da gostujete.
1. Ako imate izuzetno posećen sajt i dobro optimizovan za pretraživače, ljudi iz vaše niše će vam platiti kako bi objavili tekst kod vas i tako dobili link ka svom sajtu (backlink)
2. Ako ste prepoznati kao stručnjak u nekoj oblasti, vlasnici sajtova u vašoj niši ponudiće vam da napišete neki tekst za njih i tako “pozajmite” malo svog autoriteta.
Radite na izgradnji svoje onlajn reputacije i ulažite u povezivanje sa profesionalcima iz iste branše. Takav društveni kapital se dosta isplati, a međusobna “razmena” publike može da dovede do ogromnog porasta relevantnog saobraćaja.
A veći relevantni saobraćaj = veća reputacija, više klikova i bolja zarada.
Ako ste baš dobar pisac, ali onako baš, baš dobar pisac, onda možete i da napravite članstvo na svom blogu. Dajete određeni sadržaj besplatno, a uz određenu mesečnu naknadu, ljudima dostavljate svoje premium članke.
Jedan od međunarodnih pisaca koji je to vrhunski iskoristio jeste Mark Menson, autor čuvene knjige Sve je s*ebano.
Mark deli velik broj članaka besplatno, a za nekoliko dolara mesečno, možete da pristupite i premium tekstovima.
Uostalom, jedna od mreža koja živi od ovog modela jeste i popularni Medium.
Kao i u svakom poslu, i u ovom postoji određeni rizik da neće uspeti ma šta god probali. Nizak kriterijum za ulazak u svet blogovanja (dovoljna vam je mejl adresa i nalog na nekoj platformi za blogovanje od popularnih) doveo je do prevelike količine nebitnog sadržaja koja je zatrpala internet.
Samim tim, to je stvorilo sliku blogera u javnosti koji piše iz hobija ili piše zato što nema “pravi posao”. No kao što ste videli, od bloga se može ozbiljno zarađivati.
Naravno i kao što rekosmo, ako znate šta radite i zašto to radite. I ako shvatite da je pisanje ozbiljan posao koji zahteva dosta dodatnih veština, počev od SEO do oglašavanja.
Imaš pitanje ili komentar?