SR

6 zlatnih pravila za pisanje ubistveno dobrih tekstova za web


03.03.2016    16:23

6 zlatnih pravila za pisanje ubistveno dobrih tekstova za web

Pisanje za internet nije ni približno slično kreiranju sadržaja za neki drugi medij.

Zašto? – Pa, pre svega, zato što ljudi drugačije koriste i postupaju sa informacijama onlajn. Iako je dobar tekst dobar bez obzira na to gde se nalazi, Vi u svakom slučaju ispisujete Vaše reči po praznoj površini u nadi da ćete edukovati ili zabaviti određenu grupu ljudi. Pre nego što zaronimo dublje u tematiku, morate već ovde da shvatite da većina ljudi ima tendenciju da skenira, tj. preleće stranice na netu, dok, sa druge strane, štampan tekst čita reč po reč, od početka do kraja.

Apropo toga, mnogi pisci se suočavaju sa velikim poteškoćama prilikom prilagođavanja svog rada za internet. Bez obzira na to koliko dobro pišu, mnogi autori zapravo ne razumeju da za stvaranje dobrog sadržaja za internet nije dovoljno samo “umeti s rečima”.

Potrebno je da pre svega odlično poznajete svoju publiku. Velika većina ljudi koja piše i deli svoj sadržaj po netu, ne izdvaja vreme da se zapravo upozna sa licima koja ćešće posećuju njihov sadržaj. Oni ne znaju odakle i zbog čega ovi ljudi sleću na njihove stranice. Zato im je i toliko teško da održe konstantan protok posetilaca na sajtu.

Internet vs newspapersPo meni, najveća razlika u čitanju određenog teksta u štampanom obliku i onlajn leži u problematici nalaženja alternativnih izvora.

Na primer, ako kupim časopis, najverovatnije ga neću baciti u smeće ako su mi prve dve rečenice dosadne. Ne. Takođe, neću se ni vraćiti u prodavnicu da kupuj još xy sičnih magazina, ne bi li naleteo na onaj koji mi 100% odgovara.

Iako to nikada ne bih uradio kada je print u pitanju, onlajn se ponašam sasvim drugačije. Ako me neki sajt smori, pa čak i na sekund, često se desi da ga napustim i krenem da tražim alternativne izvore.

Hteli mi to da priznamo ili ne, na netu postoji na hiljade sajtova koji u suštini nude isto i nalaze se na samo par klikova od nas. Da stvar bude još bolja, svi oni nude isti sadržaj za džabe. Kao korisnici, mi imamo sve opcije na svetu kada se radi o izboru tekstova koje želimo da čitamo.

Nije bitno da li pišete filmske kritike, opise proizvoda, studije slučaja ili tekstove za korporativni blog, da biste bili uspešni u pisanju sadržaja za internet, ukratko, treba da naučite kako da prilagodite Vaš sadržaj nestrpljivoj publici.

prilagodite-tekst-blogKako biste povećali posećenost sajta, isplativost ili interakcije sa korisnicima, treba da prilagodite svoje pisanje toj vrsti medija.

Pre nego što ukucate i jednu reč u CMS, bitno je da zamislite potencijalnog korisnika i razlog zbog kog bi on ili ona kliknuli baš na Vaš sajt. To je ono što ja radim. Do sada se to svaki put isplatilo.

Iako ovo deluje prilično jednostavno, morate razumeti da su mnogi autori prilično tvrdoglavi ljudi. Oni nisu skloni kompromisima kada su njihove ideje i stil u pitanju.

Njihovo pisanje je njihova zaostavština i oni će je braniti do smrti.

Čak i ako ceo tim njihovih priznatih i uspešnih kolega pokuša da ih ubedi da dodavanje, na primer, zombi apokalipse kao zaokreta u završnom poglavlju priče možda i nije tako dobra ideja, mnogi pisci će reći: “Neee, svi ste vi glupi. Videćete jednog dana da sam bio u pravu. Vi jednostavno ne kapirate.”

U svetu pisanja komercijalnog sadržaja, Vaša vizija i stil treba da ustupe mesto udovoljavanju potreba publike. Ako Vam alati kao što su Gugl Analitika i  toplotne mape (Heatmaps) ukažu na to da su Vaši dugi, prelepi, filozofski citati razlog zbog kog ljudi napuštaju Vaš sajt pre nego što preduzmu željenu akciju, Vaš zadatak je da ih izbacite. U suprotnom će svi Vaši napori da padnu u vodu.

U slučaju da niste upoznati s moji radom, ja se bavim pisanjem komercijalnog sadržaja već duže vreme. Pored pisanja za mnoge priznate sajtove, bio sam zadužen i za vođenje različitih ugledih i uspešnih timova koji su se bavili pisanjem komercijalnih sadržaja. Napisavši ovo, prilično Vam je jasno da svakog dana imam posla sa ljudima koji se bave tom vrstom pisanja. Tokom svoje i dalje aktivne karijere, pročitao sam, uredio i obradio zaista ogroman broj članaka napisanih od strane svih tipova autora.

Kako bih Vam pomogao da mnogo lakše premostite razliku između pisanja za print i za internet, odlučio sam da podelim sa Vama mojih 6 zlatnih pravila za pisanje ubistveno dobrog sadržaja za veb:

Kratko i jasno

Najnovija istraživanja su pokazala da prosečna pažnja kod odraslog čoveka nije duža od 8 sekundi.  Da, dobro ste pročitali. Samo 8.

To znači da, prilikom kreiranja sadržaja za Vaš sajt, Vi nemate luksuz da uzaludno potrošite i jednu jedinu sekundu na dugačke i dosadne primere, metafore i alegorije. Treba da pređete odmah na stvar, bez nepotrebnih distrakcija.

Znam da će Vam ovo zvučati prilično bezveze, posebno onima koji vole da pišu, ali većinu posetilaca Vašeg sajta zapravo ne interesuje čitanje sadržaja koji se na njemu nalazi. Oni su samo zainteresovani za Vaše proizvode i izvlačenje korisnih informacija koje nudite i to što je pre moguće.

Ako Vaši posetioci ne uspeju da pronađu ono što traže u roku od nekoliko sekundi, velike su šanse da će napustiti Vaš sajt. Oni će momentalno krenuti da  traže druge izvore i da nikada se više neće vratiti kod Vas.

To svakako ne želite. Ukoliko želite da ostanu, treba da govorite njihovim jezikom: Kratki pasusi. Kratke rečenice. To je ono što uspeva onlajn.

kratkoijasno

Znam da su mnogi od Vas, koji imaju iskustva u pisanju za print, navikli na dugačke pasuse i rečenice koji Vam daju mnogo mesta da tečno ispričate interesantne priče, ali to ne prolazi tako dobro na netu.

Skratite svoj tekst koliko god da je to moguće. Postoji super alat pod nazivom Hemingway App koji Vam može dosta pomoći pri pisanju tekstova na engleskom. I što je najbolje, besplatan je!

Učinite Vaš tekst pogodim za “preletanje” – Istaknite najbitnije

 

Čitaoci ne žele da skroluju gore-dole kako bi našli ono što ih zanima. Oni žele da pronađu informaciju odmah, posluženu na tanjiru. Vaši posetioci ne žele da nailaze na niz nebitnih informacija. Jok. Njih zanimaju samo stvari koje mogu odmah da primene u praksi.

Iako su svi internet korisnici nestrpljivi, u stvari postoje dve grupe onlajn čitalaca:

  1. 1. Oni koji žele isključivo činjenice;
  2. 2. Oni koji su zainteresovani za primanje nešto više informacija.

Kako bih zadovoljio potrebe obe grupe, kada kreiram sadržaj, koristim dosta podnaslova, slika, gifova i upotrebljavam takozvanu “obrnuta piramida” strukturu teksta.

Za one koji nisu upoznati sa pojmom “obrnuta piramida”, to je forma pisanja koja odavno postoji. Cilj je da najbitnije činjenice stavite na početak teksta, u početnom pasusu, a one koje nisu tako značajne u naredne pasuse. Poenta je da rangirate podatke po važnosti.

unlimited-blog-animmovie

To je samo vrh brega. Takođe se služim i drugim formulama za pisanje komercijalnog sadržaja, kao što su Before-After-Bridge i Problem-Agitate-Solve. Više o njima možete naći ovde. Bufer je sjajno ilustrovao ove stilove.

Fokusirajte se na benefite (ne na karakteristike)

Kao što sam već spomenuo, posetioci Vašeg sajta u stvari samo žele da pronađu informacije o Vašim proizvodima ili rešenja za svoje svakodevne probleme.

Oni su tu samo zato što žele da, u najkraćem mogućem roku, dobiju korisne informacije koje Vi nudite. Zašto im otežati to?

untitled-infographic-copy-copy_block_16Mi nikada nećemo pisati o tome šta smo jeli za ručak, koju muziku slušamo u kancelariji ili ko je najbolji radnik u našoj firmi.

Ne. Takođe nećemo pisati o karakteristikama proizvoda koje nudimo.

Zašto? – Pa, zato što 90% naših posetilaca to ne zanima. Ono što ih zanima je to kako da na najbolji način prezentuju svoj biznis onlajn i kako da izaberu hosting paket koji odgovara njihovim potrebama.

Imajući to u vidu, pisali smo o ovim temama: Kako da izaberete idealan hosting paket za Vaš web-sajt, Zašto je važno izabrati dobrog provajdera?, Da li web hosting utiče na SEO?, Mali trikovi za kvalitetniji sajt, itd.

Napravite sjajne pozive na akciju (CTA)

Sada, kada ste već postoji grupa ljudi koja se stalno vraća na Vaš sajt kako bi saznala nešto novo čitajući sadržaj koji nudite, treba da uradite sve što je u Vašoj moći da ih ubedite da preuzmu željenu akciju.

Ništa ne obavlja taj zadatak bolje od jednostavnog i jasnog poziva na akciju, tj. Call to Action. Kako bi obavio posao, Vaš poziv na akciju treba da izazove osećaj hitnosti. Mora da stvori onaj sad ili nikad osećaj kod Vaših posetilaca ili se neće upecati na njega.

unlimited-mnyplsOsobodite se svih nepotrebnih vidžeta i suvišnih detalja i neka dugme “Kupi odmah” bude jedini mogući izlaz.

Zapamtite, većina ljudi neće preduzeti akciju ako im ne kažete da to urade. Znam da ovo zvuči čudno, ali tako je kako je.

Naslovi treba da budu upečatljivi i primamljivi

Kada pišete za veb, imajte na umu da je naslov ono što stvara prvi utisak o sadržaju. On može da proslavi Vaš tekst, ali i da ga uništi.

Osmoro od desetoro će pročitati Vaš naslov, ali će samo dvoje nastaviti dalje da pročita ceo post. Što je bolji naslov, veće su šanse da ćete postići rezultate iznad proseka.

Stvaranje sjajnih i upečatljivih naslova je od ključnog značaja za Vaš rad. Meni se dešava da provedem više sati razmišljajući o tome kako da nazovem određeni članak.

Postoji dosta formula pomoću kojih možete doći do sjajnih naslova. I sve one govore isto: koristite brojeve, interesantne prideve, odgovorite na pitanja šta, zbog čega, kako i kada.

SEO

Dobar SEO ima velikog značaja za uspeh Vašeg sadržaja. Ukoliko to ne shvatite ozbiljno, verovatno Vaš sajt neće biti toliko posećen.

Kako biste maksimalno iskoristili SEO, potrebno je da logično koristite odgovarajuće ključne reči u pisanju. Ključne reči možete pronaći pomoću Planera ključnih reči.

Pored toga, dosta je važno da smisleno povezujete tekstove na Vašem sajtu.  Dodajte glavnom tekstu linkove i slike, koristite H1 i H2 tagove.

Nadam se da ste uživali čitajući ovaj članak, kao što sam ja uživao dok sam ga pisao. Ukoliko želite da dodate nešto u vezi sa ovom temom, slobodno podelite to sa nama u sekciji za komentare ispod ovog teksta.

Pozdrav, @Goran Mirković

unlimited.rs web hosting

Mi smo web hosting provajder iz Beograda. Kroz naše objave na blogu trudimo se da pričamo o korisnim i praktičnim temama na jeziku adaptiranim za sve čitaoce. Prenosimo praktična iskustva i neograničeno znanje za sve!

Imaš pitanje ili komentar?

Uneseni podaci moraju biti validni

Vaša email adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna.

  • Poštovani,
    trenutno radimo novi sajt i potrebna nam je pomoć oko izrade teksta za naslovnu stranu. Pogledom na našu trenutnu prezentaciju (ventilacija.rs) delimično možete shvatiti našu delatnost, ali kurs kojem danas težimo se promenio.
    Naš cilj jeste domaće tržište, ali želimo da predstavljamo zapadne proizvodjače koje takođe trebamo da animiramo.
    Ukoliko smatrate da možete da nam pomognete pošaljite dodatni upit ukoliko ima potrebe i ponudu.

  • Poštovani,

    zaista odličan tekst sa puno korisnih informacija – kratko i jasno, baš kao što savetujete.
    Ja imam sasvim drugačiji problem. Umem da pišem interesantne tekstove koji privlače dosta publike, u stanju sam da održavam diskusiju “usijanom” ali isključivo na kulturan način što znači da sam u stanju da obezbedim veliku posećenost blogu-web portalu ali nemam vremena za konstantno vođenje bloga (moj rad možete videti ovde – i tekstovi ali i komentari bilo pod mojim tekstovima ili pod ostalim: . logicno . com/author/shumadinac ). Mnogo više bi mi odgovaralo da pišem za blogere bilo pod svojim imenom ili kao ghost writer.

    Da li imate neki savet kako da dođem do potencijalno zainteresovanih za moje tekstove? Bilo kakva pomoć je dobrodošla.
    Najlepše zahvaljujem.

    • Poštovani,

      Imam jednu nedoumicu kada je u pitanu pisanje tekstova… Firma koja je posrednik u zapošljavanju objavljuje oglas za firmu koja je poslodavac. Da li je u oglasu ispravno da posrednička firma prilikom objave oglasa, piše oglas u prvom ili trećem licu?

      Unapred zahvalna

Želite da stupite u kontakt sa nama?

KONTAKTIRAJTE NAS
+381 11 428 08 08
[email protected]
Pokreni odmah